Kto lekceważy osiągnięcia matematyki, przynosi szkodę całej nauce, ponieważ ten, kto nie zna matematyki, nie może poznać innych nauk ścisłych i nie może poznać świata. (Roger Bacon)
Matematyka, fizyka, chemia – czy warto ich uczyć?
Zbyt szybko i zbyt często dzieci zaczynają wierzyć, że nie dadzą rady, nie potrafią czy są zbyt mało uzdolnione do tego, aby poradzić sobie z przedmiotami ścisłymi. Najczęściej jest to jednak wina sposobu nauczania. Wiele osób miło wspomina pasjonujące lekcje z nauczycielem, który potrafił wspaniale wytłumaczyć najtrudniejsze zagadnienia i zainteresować nauczanym przez siebie przedmiotem wszystkich. Jeśli jednak natrafi się na kogoś, kto sam matematyki czy fizyki nie lubi, to zwykle poświęca się temu mniej czasu i robi to z niechęcią, a gromadzące się zaległości sprawiają, że trudności narastają i coraz więcej wysiłku trzeba włożyć w nauczenie się czegoś nowego, a z czasem może to się rzeczywiście stać niemożliwe. Wtedy też pojawia się pytanie – dość często stawiane rodzicom przez dzieci: „po co mi to?”
Temu, kto nie zna matematyki, trudno spostrzec głębokie piękno przyrody. (Richard Feynman)
Przedmioty ścisłe – warto ich uczyć, ponieważ:
1. |
Trudno sobie wyobrazić funkcjonowanie w dzisiejszym świecie bez znajomości matematyki. Jest ona niezbędna w wielu sferach życia codziennego: od obliczeń pieniężnych, procentowych i czasowych począwszy na obliczeniu ilości farby potrzebnej do pomalowania pokoju skończywszy. Matematyka jest potrzebna codziennie i każdemu. |
2. |
Matematyka to podstawa logicznego myślenia. Bez tego nie można przewidywać konsekwencji swojego działania; oceniać co się wydarzy, jeśli podejmiemy takie czy inne decyzje. Ten kto myśli logicznie, umie też myśleć samodzielnie i nie daje się oszukać. |
3. |
Nauka przedmiotów ścisłych poprawia sprawność mózgu i choć nie widać jej na pierwszy rzut oka, to właśnie ona ma największe znaczenie, jeśli idzie o przyszłość dziecka: zdobycie wykształcenia, które zapewni dobrą pracę (dobrą, czyli nie tylko taką, która przynosi korzyści finansowe, ale też dającą satysfakcję i poczucie celu – wbrew pozorom, to również jest ważne). |
4. |
Fizyka pozwala zrozumieć, jak „działa” otaczający nas świat – dzięki temu żyje nam się łatwiej i nie chodzi tu tylko o niezwykłe wynalazki, ale też proste reguły, których znajomość pomoże w przeniesieniu ciężkiego przedmiotu czy zmianie koła w samochodzie. |
5. |
Fizyka i astronomia pozwalają na zrozumienie dlaczego zmieniają się pory roku, dochodzi do zaćmienia Słońca i tego, jak powstaje tęcza. Nie umniejsza to ich piękna, ale pozwala dodatkowo zachwycić się tym, że takskomplikowana „maszyneria” działa dzięki niezmiennym prawom. |
6. |
Gotowanie, fermentacja, konserwacja, produkcja różnorodnych tworzyw i materiałów – to wszystko jest łatwiejsze (a często w ogóle możliwe) dzięki znajomości procesów chemicznych. |
7. |
Nauki ścisłe to także bezpieczeństwo – wiedza o związkach chemicznych chroni znającego je człowieka od niebezpiecznego ich zmieszania (dotyczy to zarówno środków czystości, jak i leków), a wiedza o tym jak działa prąd może zapobiec pożarowi czy poparzeniu. |
8. |
Rozwiązywanie problemów staje się łatwiejsze jeżeli człowiek robi to często i wypracowuje sobie służące temu metody i techniki. Nawet jeżeli z czasem zapomni się wszystkie wzory i zasady, to człowiekowi łatwiej będzie podejmować decyzje. |
9. |
Wprawdzie posługiwanie się nowoczesnymi technologiami nie wymaga wiedzy o tym, jak one działają, jednak to właśnie dzięki tym ludziom, którzy zajmują się programowaniem, możemy się nimi cieszyć. Dobrze jest wiedzieć, jaka jest zasada ich działania, a jeszcze lepiej brać w tym udział, a nie być tylko biernym użytkownikiem. |
10. |
Przedmioty ścisłe niejednokrotnie otwierają drogę do dalszej nauki– konieczna jest znajomość matematyki na poziomie umożliwiającym zdanie matury. Bez nich nie jest możliwe kontynuowanie nauki na kierunkach technicznych, |
Jak pielęgnować dziecięce zainteresowania?
Dlatego, jeżeli dziecko zadaje tak dużo pytań, że nie jesteśmy w stanie na nie wszystkie odpowiedzieć, warto poszukać wsparcia. Na szczęście jest coraz więcej możliwości, dzięki którym dziecko może poprzez fascynujące zajęcia i zabawę uczyć się przedmiotów ścisłych:
- ogród doświadczeń pozwala na przeprowadzenie wielu fizycznych doświadczeń związanych z dźwiękiem, kolorem, dynamiką;
- centrum nauki – coraz częściej można spotkać takie miejsca w dużych ośrodkach miejskich;
- uniwersytet dzieci – w miastach uniwersyteckich organizowane są przez uczelnie wyższe specjalne zajęcia dla dzieci i młodzieży, w czasie których pracujący na co dzień ze studentami pracownicy naukowi przekazują swoją wiedzę najmłodszym;
- festiwal nauki to szereg imprez, pokazów, projekcji popularnonaukowych;
- zajęcia dodatkowe to sposób na systematyczne wspieranie dzieci w pielęgnowaniu zainteresowań naukami ścisłymi.