Gra planszowa łatwo wpisuje się w codzienne rytuały, intensyfikuje kontakt interpersonalny, sprzyja socjalizacji dzieci, a jednocześnie rozwija wyobraźnię.
(dr Mirosław Pęczak)
Niezbędne umiejętności matematyczne
Wprawdzie dzieci rozwijają się w rożnym tempie, mimo to zakłada się, że dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole powinno w zakresie umiejętności matematycznych:
- sprawnie liczyć do 10, także korzystając z liczmanów(przeliczać niezbyt liczne zbiory, przyporządkowywać podczas dzielenia się słodyczami jeden do jednego, podczas zabawy dodawać i odejmować pojedynczy element zbioru, używać palców, aby szybko coś dodać lub odjąć);
- mieć odpowiedni poziom inteligencji operacyjnej (rozumieć zasadę liczenia i pojmować, że rządzi się ona stałymi zasadami: jeden obiekt = jeden liczebnik, po jeden jest zawsze dwa, ostatni liczebnik oznacza także liczebność zbioru, rozumieć, że można zacząć liczyć od dowolnego przedmiotu, a kolejność nie ma wpływu na liczebność, rozumieć stałość liczby, ustalać miejsce obiektu w szeregu według jego cech (grubości, długości, wagi);
- sprawnie posługiwać się symbolami (rozpoznawać symbole matematyczne : +, -, =, znać nazwy liczb i je rozpoznawać, rozumieć znaczenie i rolę schematów graficznych: strzałka, pętla, oś liczbowa);
- porządkować i klasyfikować zbiory ze względu na ich cechy, określać umieszczenie przedmiotów w przestrzeni, posługiwać się określeniami dotyczącymi położenia przedmiotów: na górze, na dole, za, pomiędzy;
- mieć wystarczającą odporność emocjonalną (dziecko, przed którym stawia się zadanie, musi mieć dość odwagi i pewności siebie, aby podjąć wysiłek wykonania go, a trudność nie może go przerażać. W takiej sytuacji każde kolejne zadanie buduje umiejętności dziecka, a nie powoduje frustracji czy obaw).
Jednym z dobrych sposobów wspomagania rozwoju umysłowego dzieci jest wprowadzenie ich w tajniki konstruowania gier, a potem wspólne rozgrywanie każdej ułożonej gry. (prof. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska)
Zalety gier i ich konstruowania
W sklepach, księgarniach można znaleźć setki gier edukacyjnych. Nie od dziś bowiem wiadomo, że w trakcie gier można dziecko uczyć panowania nad sobą, także wtedy, gdy nie wszystko idzie tak, jak się chce, stosowania się do reguł gry, współpracy z innymi, ale też liczenia, spostrzegawczości, zapamiętywania, logicznego myślenia oraz wszystkich tych rzeczy, które twórcy gry postanowią w grę wpleść, poczynając od ortografii, przez nazwy państw, aż po tabliczkę mnożenia.
Gry planszowe wspomagają rozwój intelektualny zwłaszcza u dzieci, integrują, zacieśniają więzi międzyludzkie, łączą pokolenia, uczą trudnej sztuki wygrywania i jeszcze trudniejszej – przegrywania. (dr Tomasz Sobierajski)
Dlaczego więc zamiast skorzystać z gotowej oferty warto się trudzić i uczyć dzieci konstruowania własnych gier? Przede wszystkim dlatego, że taka gra jest dostosowana do możliwości dziecka, zarówno intelektualnych jak i emocjonalnych. Dziecko nie zaproponuje rozwiązania, które przerasta jego odporność psychiczną, a w kupowanej grze może się to zdarzyć.Dziecko samo ustala reguły, co pozwala mu nabierać pewności siebie i chętnie takich reguł przestrzega. Gry wymyślone i narysowane samodzielnie są też o wiele bardziej atrakcyjne. Przede wszystkim jednak proponowanie dzieciom takiej zabawy daje możliwość rozwijania wszystkich tych umiejętności matematycznych, o których mowa była wcześniej.
Wspólne tworzenie gier wymaga nieco wysiłku, ale służy wzmacnianiu potencjału twórczego dziecka, które uczy się także bez obaw realizować własne pomysły i wdrażać twórcze rozwiązania. Już wkrótce znajdą u nas Państwo kilka pomysłów na współne z dzieckiem konstruowanie gier.