Gry komputerowe- dobre czy złe?

Zainteresowanie grami komputerowymi i procesem grania w nie zmieniało się na przestrzeni lat. Wciąż istnieje wiele stereotypów dotyczących gier komputerowych i środowiska graczy (Kowalczuk, 2015). Jakich?
1. Granie  w gry komputerowe jest aktywnością, bardzo prostą, bardzo błahą, poprzez którą tylko marnujemy czas.
2. Gry komputerowe są przeznaczone dla specyficznej grupy ludzi, którzy całe dnie spędzają przed komputerem i często zatracają się w wirtualnym świecie.
3.Gry komputerowe są przeznaczone tylko i wyłącznie dla dzieci i młodzieży.
Badacze naukowi bardzo długo dostrzegali jedynie negatywne skutki, jakie niesie ze sobą granie w gry na komputerze. Uważano, iż przyczynia się ono do powstawania negatywnych zachowań u dzieci i młodzieży.  Tymczasem gry komputerowe  mogą prowadzić do bardzo pozytywnych zmian. Jakich?
-usprawniają proces uczenia się (Shaffer, 2006)
-wpływają pozytywnie na procesy  motywacyjne, emocjonalne i społeczne (Tüzün, Yılmaz-Soylu, Karakuş, İnal i Kızılkaya, 2009)
-wywołują zachowania prospołeczne (Saleem, Anderson i Gentile, 2012)
-usprawniają procesy poznawcze (Zelinski i Reyes, 2009)
Jak wobec tego dbać o to, by dzieci grały w odpowiedni sposób? Oto kilka wskazówek (Kowalczuk, 2015):
-interesować się w jaką grę grają dzieci
-dbać o różnorodność gier
-wykorzystywać gry jako źródło tematów do rozmowy, rozwijania hobby, wymiany gier z kolegami i koleżankami
-przestrzegać określonego czasu na granie
-inicjować wspólne momenty grania
-stanowczo oddzielać miejsce jedzenia posiłków od pokoju z komputerem
-dbać o postawę siedzącą dziecka

Bibliografia:
Kowalczuk, K. (2015). Niebezpieczne gry komputerowe?–stereotypy i uprzedzenia. Otrzymano z  http://www.ktime.up.krakow.pl/symp2014/referaty_2014_10/kowalczuk.pdf
Saleem, M., Anderson, C. A., i Gentile, D. A. (2012). Effects of prosocial, neutral, and violent video games on children’s helpful and hurtful behaviors. Aggressive Behavior, 38(4), 281-287.
Shaffer, D. W. (2006). How computer games help children learn. Macmillan.
Tüzün, H., Yılmaz-Soylu, M., Karakuş, T., İnal, Y., i Kızılkaya, G. (2009). The effects of computer games on primary school students’ achievement and motivation in geography learning. Computers & Education, 52(1), 68-77.
Zelinski, E. M., i Reyes, R. (2009). Cognitive benefits of computer games for older adults. Gerontechnology: international journal on the fundamental aspects of technology to serve the ageing society, 8(4), 220.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *