Zainteresowanie grami komputerowymi i procesem grania w nie zmieniało się na przestrzeni lat. Wciąż istnieje wiele stereotypów dotyczących gier komputerowych i środowiska graczy (Kowalczuk, 2015). Jakich?
1. Granie w gry komputerowe jest aktywnością, bardzo prostą, bardzo błahą, poprzez którą tylko marnujemy czas.
2. Gry komputerowe są przeznaczone dla specyficznej grupy ludzi, którzy całe dnie spędzają przed komputerem i często zatracają się w wirtualnym świecie.
3.Gry komputerowe są przeznaczone tylko i wyłącznie dla dzieci i młodzieży.
Badacze naukowi bardzo długo dostrzegali jedynie negatywne skutki, jakie niesie ze sobą granie w gry na komputerze. Uważano, iż przyczynia się ono do powstawania negatywnych zachowań u dzieci i młodzieży. Tymczasem gry komputerowe mogą prowadzić do bardzo pozytywnych zmian. Jakich?
-usprawniają proces uczenia się (Shaffer, 2006)
-wpływają pozytywnie na procesy motywacyjne, emocjonalne i społeczne (Tüzün, Yılmaz-Soylu, Karakuş, İnal i Kızılkaya, 2009)
-wywołują zachowania prospołeczne (Saleem, Anderson i Gentile, 2012)
-usprawniają procesy poznawcze (Zelinski i Reyes, 2009)
Jak wobec tego dbać o to, by dzieci grały w odpowiedni sposób? Oto kilka wskazówek (Kowalczuk, 2015):
-interesować się w jaką grę grają dzieci
-dbać o różnorodność gier
-wykorzystywać gry jako źródło tematów do rozmowy, rozwijania hobby (np. zajęcia dodatkowe dla dzieci z informatyki), wymiany gier z kolegami i koleżankami
-przestrzegać określonego czasu na granie
-inicjować wspólne momenty grania
-stanowczo oddzielać miejsce jedzenia posiłków od pokoju z komputerem
-dbać o postawę siedzącą dziecka
Bibliografia:
Kowalczuk, K. (2015). Niebezpieczne gry komputerowe?–stereotypy i uprzedzenia. Otrzymano z http://www.ktime.up.krakow.pl/symp2014/referaty_2014_10/kowalczuk.pdf
Saleem, M., Anderson, C. A., i Gentile, D. A. (2012). Effects of prosocial, neutral, and violent video games on children’s helpful and hurtful behaviors. Aggressive Behavior, 38(4), 281-287.
Shaffer, D. W. (2006). How computer games help children learn. Macmillan.
Tüzün, H., Yılmaz-Soylu, M., Karakuş, T., İnal, Y., i Kızılkaya, G. (2009). The effects of computer games on primary school students’ achievement and motivation in geography learning. Computers & Education, 52(1), 68-77.
Zelinski, E. M., i Reyes, R. (2009). Cognitive benefits of computer games for older adults. Gerontechnology: international journal on the fundamental aspects of technology to serve the ageing society, 8(4), 220.