Nie tylko programowanie – najlepsze programy do tworzenia grafiki

Nie tylko programowanie

Wszystkie gry które obecnie funkcjonują na rynku są w zasadzie połączeniem świata kodu: zasad programowania i tworzenia logiki z światem grafików – których zadanie stanowi przeobrażenie skryptu w wizualnie atrakcyjny produkt. Niekiedy projektanci gier kładą nacisk na wizualia (przykładowo wydana niedawno abzu, czy proteus), upraszczając mechanikę, choć zdarzają się tytuły, w których grafika schodzi na dalszy plan ustępując ciekawej, złożonej mechanice (Dwarf fortress z 2006 roku, w którym wizualna strona gry jest wyświetlana w tekstowym trybie graficznym) Niemniej jednak – mimo różnic w proporcjach, jedna strona nie może istnieć bez drugiej.

Grafika w gamedevie

W najszerszym ujęciu rozróżniamy grafikę 2D (dwuwymiarową) – w której wszystkie obiekty są płaskie, oraz grafikę 3D – której obiekty trójwymiarowe wyświetlane są na dwuwymiarowym obrazie. Gry 2D bazują na tzw. Spriteach – obrazkach 2D, często animowanych w tzw. SpriteSheet’ach. Technikę sprite’ów wykorzystywano przede wszystkim w grach na nostalgicznych już dziś konsolach lat 70/80 oraz 90 (kiedy dominowały komputery 8 – bitowe) Sprity tworzyły graficzną otoczkę gry – Mario stanowił animowaną sekwencję sprita gracza, tak samo jak i statyczne/dynamiczne elementy otoczenia – podłoga, wrząca lawa czy postać złowrogiego bowsera.

Wraz z rozwojem technologii (koncepcja GPU, pierwsze akceleratory grafiki 3D np; Vodoo Graphics) branża gier powoli przechodziła na trójwymiar. Równolegle rozwijały się narzędzia do tworzenia modeli, których rozszerzenia są kompatybilne z komercyjnymi silnikami do gier (np Unreal Engine, Unity), znacznie skracając czas projektowania, prototypowania i testów.

Obecnie istnieje szereg programów które umożliwiają tworzenie grafiki 2d jak i 3d. W niniejszym artykule podam propozycję najlepszych (a przy okazji darmowych) z którymi można rozpocząć tworzenie gier.

Królestwo duszków

 

Wykorzystanie pixelartu w sztuce - Salut L'artiste (1983 Nice Ideas PhilipsVG5000) -Photo credit ✖ Daniel Rehn via Foter.comCC BY

 

Narzędzia do tworzenia grafiki do gier 2d działają nie tylko jako samodzielne programy, ale również pod postacią webowych aplikacji (przykładem może być prosty pixlr editor) który umożliwia tworzenie grafik z wykorzystaniem masek, warstw i wielu innych funkcjonalności, stając się znacznie uproszczoną, ale poręczną i intuicyjną wersją photoshopa. Amatorom pikselowej grafiki z pewnością spodoba się również webowy piskel, program do edycji i animacji oldskulowych pikselowych spritów. Umożliwia eksport tworzonych grafik do gifów i podgląd animacji, jest przy tym prosty w użyciu.

 

LogoWikipedi odtworzone w Gimpie

Z wersji desktopowych do obróbki zdjęć, tworzenia grafik zarówno na stronę jak i do gier obecnie najlepszym programem jest GIMP 2 – to darmowa alternatywa dla photoshopa, wyposażona w szereg narzędzi (pędzel, lasso, ołówek etc), dedykowanych funkcjonalności (pakiet GAP do rysowania obiektów na wielu klatkach równocześnie) GIMP 2 obsługuje wszystkie popularne formaty graficzne (w tym PSD). Największym plusem programu jest jednak fakt, że bazuje na licencji Open Source – w sieci dostępnych jest ogrom pluginów poszerzających jego możliwości, bądź upraszczających niektóre operacje. Wadą programu, szczególnie dla początkujących może być złożony interfejs. Osobom które nie miały styczności z programami typu Photoshop zaleca się zapoznanie z tutorialami dostępnymi w sieci.

 

Inkscape interface

 

Zainteresowani edycją grafiki wektorowej powinni zainstalować Inkscape – to darmowe oprogramowanie oferujące funkcjonalności typu edycja krzywych, grupowanie obiektów, czy obsługę kanału przeźroczystości. To program intuicyjny, dla zastosowań domowych (nie obsługuje CDR, formatu tif) Dobry na start, wykorzystany do pierwszych projektów. Podobnie jak Gimp, tak i Inscape oferuje dziesiątki pluginów dostępnych w sieci (na oficjalnej stronie bądź gitHubie). W sieci dostępne są poradniki pokazujące krok po kroku, jak korzystać z programu (a nawet i całe strony temu poświęcone)

Trójwymiar

Wikipedia Commons - blender interface

W temacie tworzenia trówymiarowych modeli do gier wśród darmowych programów niepodzielnie rządzi Blender – program udostępnia szereg narzędzi do modelowania, animacji i renderowania obiektów 3D, początkujący mają ogromne pole do uczenia się (silne wsparcie społeczności – prócz dziesiątek pluginów, istnieją strony, kanały na YT poświęcone każdemu zagadnieniu modelowania 3D, w tym cyklu tworzenia modeli do gier – od low poly models aż po teksturowanie) Interfejs na początek może sprawiać trudność, z czasem jednak staje się niesamowicie poręczny – przy jednoczesnej obsłudze klawiatury i myszki. Sam program waży niewiele i będzie działał bez problemu na słabszych maszynach, w odróżnieniu od płatnych odpowiedników (3DS, Maya) Posiada nawet wbudowane oprogramowanie do tworzenia gier (Blender engine).

Wśród darmowych programów do tworzenia modeli 3D wartym wspomnienia jest SketchUp – w odróżeniu od blendera oprogramowanie adresowane jest do osób zainteresowanych wizualizacją projektów architektonicznych, interfejs jest przy tym intuicyjny. Gotowe modele można eksportować do popularnych formatów (3ds, obj) kompatybilnych z silnikami do gier. Podobnie jak w wyżej wymienionych tak i w tym programie użytkownik może pobrać pluginy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *