Przedszkolak w świecie technologii- odbiorca i twórca

Wiek przedszkolny jest wyróżniony jako szczególny etap w rozwoju dziecka.  Dziecko poznaje nowe środowisko, inne niż to domowe. Uczy się samodzielności, współpracy z innymi. Rozwija swoją emocjonalność, doświadcza małych sukcesów i porażek i uczy się radzić sobie z nimi.  Zabawa jest wciąż dominującą aktywnością dla niego.  Rozwija także  funkcje poznawcze takie jak uwaga, pamięć, mowa i myślenie.

NAUKA PROGRAMOWANIA

Czy nauka programowania w tym okresie przynosi jakieś korzyści?  Niewątpliwie jest to temat bardzo świeży i niewiele jeszcze badań przeprowadzono w tym obszarze. W 2012, 2013 i 2014 roku badacze z USA sprawdzali czy nauka programowania wpływa na poziom myślenia sekwencyjnego u przedszkolaków. Schemat badania był bardzo prosty.  NA początku zmierzono wyjściowy poziom myślenia sekwencyjnego, następnie dzieci brały udział w kursie programowania i na końcu ponownie zmierzono poziom myślenia sekwencyjnego.  To myślenie sekwencyjne sprawdzano wykorzystując cztero-elementowe historyjki obrazkowe. W każdym z przeprowadzanych badań wykazano, iż nauka programowania wpływa pozytywnie na myślenie szeregowe.  Pomimo, kilku metodologicznych kwestii wyniki te są punktem wyjścia do debaty nad pozytywnym wpływem programowania na rozwój najmłodszych dzieci

Świat technologiczny jest wszędzie dookoła nas, dlatego coraz trudniej jest funkcjonować bez swobodnego poruszania się po nim. Jak jednak świadomie wprowadzać dziecko w świat komputerów i smartfonów, aby było to dla nie go odpowiednie?

ZASADY KORZYSTANIA Z TECHNOLOGII:

-czas spędzany codziennie przy komputerze nie powinien przekraczać: dla dzieci w wieku przedszkolnym: 20 – 30 minut, dla dzieci w wieku szkolnym: 1 godziny,  dla dzieci od 12. roku życia: 1,5 godziny

-należy określić czas ile czasu dziecko może spędzać przed komputerem. Powinno mieć jasną informację na ten temat. Można do tego wykorzystać dźwięk budzika, aby dziecko samo wiedziało kiedy czas się kończy

-małe dziecko nie potrzebuje mieć w swoim pokoju komputera, aż do ukończenie szkoły podstawowej.  Korzystanie  z komputera rodziców pozwala  w lepszy sposób monitorować treści, z którymi się spotyka

-dzieci przed czwartym rokiem życia nie powinny w ogóle korzystać z komputera

-dzieci w wieku przedszkolnym mogą korzystać z licznych dostępnych gier i aplikacji edukacyjnych, jednak powinno się to odbywać pod opieką osób dorosłych. Rodzice powinni wiedzieć jak często i w co gra ich pociecha

-rodzice powinni uczestniczyć z dzieckiem we wspólnym korzystaniu z technologii,  aby uczyć go w jaki sposób szukać informacji, o czym można, a o czym nie powinno się pisać w internecie

-większość programów ma określony wiek minimalny, jaki powinno mieć dziecko, aby skorzystać z tego narzędzia. Warto się do tego stosować

-odległość ekranu od oczy dziecka nie powinna być mniejsza niż 80 centymetrów

 

Źródła:

Danowski, B., i Krupińska, A. (2007). Dziecko w sieci. Wydawnictwo Helion.

Braun, A., i Zajączkowski, R. (2004). Czy dzieci muszą mieć wszystko?: drogi wyjścia ze spirali konsumpcji: poradnik dla rodziców i wychowawców. Jedność.

Machnacz, E., i Wasilewski, P. KSZTAŁTOWANIE MYŚLENIA SEKWENCYJNEGO U DZIECI PRZEDSZKOLNYCH ZA POMOCĄ PROGRAMOWANIA ROBOTÓW.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *