Recenzja gier matematycznych YDP

[Gry matematyczne są interesującym połączeniem zabawy z wykorzystaniem multimediów i komputera oraz owocnej nauki. (www.ydp.pl)]

Wady gier komputerowych

Wady takiego rodzaju rozrywki są dość oczywiste – przede wszystkimzabierają dziecku czas, który mogłoby spędzić ucząc się czegoś wartościowego, robiąc coś twórczego, bawiąc się z innymi lub po prostu nudząc się, bo nawet nuda jest w życiu dziecka ważna i odgrywa ważną rolę w jego rozwoju. Wielu rodziców obserwując swoje dzieci podczas gry i ich zachowanie po zakończeniu zabawy, zauważa, że dzieci są rozdrażnione, nadmiernie pobudzone i mają problemy emocjonalne. Także osoby zajmujące się terapią dzieci zwracają uwagę, że gra może dość mocno obciążać mózg (gwałtowne „migające” zmiany ekranu, obrazy „oszukujące” mózg, np. takie, które sugerują, że się biegnie, skacze, podczas gdy grający tak naprawdę tkwi niemal nieruchomo na krześle) i o ile osoby zdrowe sobie z tym radzą, to dzieci z problemami (takimi jak zaburzenia integracji sensorycznej, dysgrafia i dysleksja czy zaburzenia koordynacji wzrokowo ruchowej) są nadmiernie obciążone, przez co ich trudności w realnym świecie nasilają się.

Kolejne zarzuty stawiane grom to uzależnianie dzieci (gry są konstruowane tak, żeby trudno było przerwać) i konflikty, jakie na tym tle wybuchają: rodzice próbują ograniczać czas spędzany przed komputerem, a dzieci z kolei targują się i próbują wywalczyć jak najdłuższy czas grania.

Ważne jest, aby dostarczyć dzieciom takich narzędzi do poznawania matematyki, które rozbudzą w nich zainteresowanie tym przedmiotem, ułatwią zrozumienie i przyswajanie matematycznych zagadnień, a jednocześnie zapewnią im wspaniałą zabawę. (www.ydp.pl)

Kilka słów o zaletach gier komputerowych

Z pomocą dzieciom walczącym o prawo do tej rozrywki przychodzą zwolennicy gier komputerowych, którzy zapewniają, że:

  • gry uczą umiejętności koncentrowania się na zadaniu;
  • sprzyjają rozwojowi wielozadaniowości;
  • ułatwiają naukę języka angielskiego (nawet polskojęzyczne gry mają wiele słów zaczerpniętych z tego języka)
  • gry uczą też planowania i przewidywania konsekwencji działań (szczególnie gry strategiczne);
  • gry mogą uczyć wielu różnych rzeczy, trzeba tylko wybrać grę edukacyjną.

Young Digital Planet SA od lat skutecznie wspiera terapeutów, nauczycieli i pedagogów w ich codziennej pracy, oferując innowacyjne rozwiązania do wykorzystania podczas zajęć dydaktycznych i terapeutycznych.(www.ydp.pl)

Gry, które warto polecić

blog1

 

Niestety, wiele gier „edukacyjnych” nie wykorzystuje potencjału: są one nudne, schematyczne, nie motywują do pracy. Do takich gier nie należą jednak te wyprodukowane przez Young Digital Planet. Na szczególną uwagę zasługują gry z serii „Matematyka na wesoło”.

Seria obejmuje kilkanaście gier. Każda z nich zawiera wiele zadań matematycznych, podanych w taki sposób, że dziecko rozwiązuje je bawiąc się. Dzięki stopniowaniu poziomu trudności zadań, dziecko nie denerwuje się napotykając zbyt duże trudności, ale też musi próbować zmierzyć się z nowymi wyzwaniami. Tym, co jednak tak naprawdę wyróżnia te gry na rynku gier edukacyjnych jest to, że każda z nich tworzy oddzielną, niepowtarzalną historię: dziecko musi wcielić się w rolę: organizatora festiwalu muzycznego, detektywa, czy poszukiwacza skarbu.

Gry YDP cechuje też duża dbałość o oprawę dźwiękową i graficzną, a gry mają liczne animacje. Szczegółowy opis każdej gry (dostępny na opakowaniu lub stronie producenta) pozwala na wybór tej gry, która będzie ćwiczyć dokładnie te umiejętności, na których nam zależy. Dla ułatwienia jest też podana informacja o wieku dziecka, dla którego gra jest dedykowana.
Chociaż gry komputerowe nieprędko zastąpią tradycyjne metody nauczania, warto sięgać po nie, bo mogą zmotywować dziecko do pracy i sprawić, że będzie ona zabawniejsza. Wybierając gry sięgajmy jednak po takie, które dziecka szybko nie znudzą, gdyż efekt będzie odwrotny do zamierzonego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *