Nastolatek w krainie programowania. 3 zasady nauki kodowania.

Zajęcia dodatkowe dla nastolatków

Szukając pomysłu na zajęcia pozalekcyjne, na przód coraz częściej wysuwają się warsztaty programowania dla dzieci. Coraz więcej rodziców zdaje sobie sprawę z tego, jak ważna jest ta ścieżka edukacji, a dzieci już nawet w wieku wczesnoszkolnym przejawiają pasję i chęci do zdobywania tego typu umiejętności. A co dopiero nastolatkowie, gdzie w pewien sposób rządzi nimi technologia i umiejętność jej wykorzystania do celów naukowych czy towarzyskich.

Małe dziecko wchodzące w świat kodowania na przeznaczonych mu kursach jest często objęte programem edukacyjnym ściśle dopasowanym do wieku, w większości polegającym na nauce przez zabawę i to niekoniecznie, wyłącznie przed ekranem komputera. Jednak, jeżeli chcemy wysłać zaczynające wkraczać w świat kodowania starsze dziecko, zaczynają się pytania. Czego nastolatek niemający wcześniej styczności z programowaniem może się uczyć? Czy zabawy i ciekawe rozwiązania dla najmłodszych sprawdzą się także w jego przypadku?

Kurs programowania dla młodzieży

1. Dorosły język programowania.

W przypadku młodszych dzieci świetnie sprawdza się Scratch czy inne tego typu gotowe programy. Jednak niekoniecznie zachęcą one nastolatka, jak i rozwiną w nieco wyedukowanym już umyśle odpowiednie cechy. Starsze dziecko chce tworzyć jak zawodowiec. Zabawa w budowanie bloczków poleceń może być ciekawostką, ale tylko na chwilę. Dlatego wysyłając nastolatka na kurs programowania dla dzieci, upewnijmy się, że znajdzie się w odpowiedniej grupie wiekowej, gdzie materiał będzie przedstawiał nieco bardziej „dorosłe” języki kodowania, a nie zabawy dla przedszkolaków.

Nie oznacza to, że musimy od razu wrzucić dziecko w wir C++ czy Javy. Możemy zacząć od prostych języków stworzonych do edukacji i przekazywania podstaw, jednak mających dużo wspólnego z przyszłym programowaniem, a nie tylko rozwojem logicznego myślenia.

2. Kreatywność.

Zamknięcie nastolatka w ryzach i zabicie w nim chęci kreatywności to najgorsze co możemy zrobić. No chyba, że chcemy go zniechęcić do dalszej nauki… Samo programowanie w dorosłym życiu, to w olbrzymiej części umiejętność tworzenia programów nieszablonowych, pozwalających użytkownikom na jak najwięcej opcji. Tak więc kreatywność to jedna z najbardziej pożądanych cech, która powinna być stymulowana, a nie tłamszona. Nastolatka bardzo łatwo zrazić do pewnych zachowań, szczególnie jeżeli nie są one zaaprobowane przez resztę grupy. Podobnie jak w przypadku najmłodszych pomysły i idee, nawet te najbardziej niemożliwe do wykonania muszą zostać wysłuchane, a ewentualna krytyka musi być konstruktywna i wprost wskazywać na obszary w których mogą się nie sprawdzić, a nie odrzucane w zarodku.

3. Zajęcia dodatkowe, nie dodatkowe lekcje.

Uczniowie są przeciążeni nauką. Mówi się o tym coraz częściej i coraz głośniej. Szkoły nie nadążają z przekazywaniem materiału Ministerstwa Edukacji i wiele zagadnień dzieciaki muszą poznawać same w ramach zadań domowych. Psychologowie biją na alarm, że dzieci są wykończone, nie mają czasu na rozwój własnych pasji, nie są w stanie przyswoić ogromu materiału. Dlatego zajęcia dodatkowe dla dzieci, mogą im się po prostu źle kojarzyć. Może być to w ich mniemaniu kolejna forma lekcji, na którą trzeba nauczyć się materiału itp. Unikajmy więc tego typu aktywności. Warsztaty programowania dla dzieci mają rozwijać w nich pasję, sprawiać by nauka kodowania była przyjemnością, a nie kolejnym obciążeniem. Dobrze dobrane zajęcia pozwolą dziecku odpocząć od trudów szkoły, poznać fascynujące je informacje, a jednocześnie nadal będą uczyły, poprzez taką formę przekazywania treści.

Fajne zajęcia dodatkowe dla nastolatków

Powyższe podpowiedzi co do tego jak powinny wyglądać tego rodzaju warsztaty są przepisem na zajęcia dodatkowe które będą zachęcać nawet “trudnego” nastolatka do nauki, pobudzać w nim chęci rozwoju i dawać poczucie, że jest już niemalże dorosłym człowiekiem, którego przyszłość jest w jego rękach.

Przeczytaj również:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *