4 mity dotyczące nauki programowania dla najmłodszych.

Coraz częściej wpisywanym w wyszukiwarki hasłem jest kodowanie dla dzieci. Czy to dobrze? Zdecydowanie! Jest to jeden z tych narastających trendów, które przyniosą w przyszłości wiele dobrego zarówno dla obecnego, młodego pokolenia, jak i całego społeczeństwa. Jasne, jest to też w niektórych kręgach traktowane jako moda rodziców z dużą ambicją, ale jeszcze raz powtarzamy, jest to nauka, która nie pójdzie w las, niezależnie od rzeczywistej przyszłości dziecka.

Jak namówić rodziców na zajęcia dodatkowe?

Coraz więcej rodziców zdaje sobie sprawę z tego, jak przyszłościowa jest nauka kodowania dla obecnego najmłodszego pokolenia. Podczas tego typu zajęć, poruszane są nie tylko kwestie stricte programistyczne, ale także te, działające na ogólny rozwój intelektualny dziecka. Dla tych rodziców, którzy nadal nie są przekonani, albo po prostu nie spotkali się z taką opcją, warto prowadzić akcje informacyjne, mówiące o tym jak niesamowity wpływ na rozwój mają tego typu kursy. 

Jednak pomimo wielu zalet, kodowanie dla dzieci nadal dla niektórych jest tajemniczą sferą, która na dodatek otoczona jest różnymi mitami. Oto te najpopularniejsze.

Mit nr 1. Tylko dzieci biegłe w matematyce dadzą radę nauczyć się programowania.

Chyba najpopularniejszy mit dotyczący predyspozycji do nauki kodowania. Zakłada się, że dziecko, które ma problemy z matematyką, nie poradzi sobie w tworzeniu programów. Zapominamy jednak, że zespoły programistyczne składają się dużej ilości osób z różnymi umiejętnościami. Poza programistami, których zadaniem jest jedynie tworzenie kodu, potrzeba osób, które będą projektować interfejs, testować użyteczność, czy poprawią błędy nie tylko te merytoryczne, związane wyłącznie z zawartością kodu.

Mit nr 2. Programowanie jest nauką nudną i trudną.

Zdecydowanie jest to Mit pisany wielką literą. Dobrze prowadzone zajęcia programowania, dla dzieci, są świetną zabawą, możliwością poznania świata i interakcji z nim, a także zagłębiania się w fascynujące meandry ludzkiego umysłu, zrozumienia i komunikacji. Kodowanie dla dzieci wykładane w odpowiedni sposób to mnóstwo aktywności, zagadek, myślenia twórczego, kreatywności. Nie ma nic wspólnego ze żmudnym wpisywaniem algorytmów na ekranie komputera, a często korzysta się także z narzędzi nieinformatycznych.

Mit nr 3. Programowanie nie jest dla dzieci.

Tu jako argumenty przeciwko można przytoczyć te same, które pojawiły się w drugim podpunkcie. Żeby jednak nie powtarzać dodamy kolejne. Kodowanie dla dzieci to zabawy, łamigłówki i inne aktywności, które wspierają kompleksowy rozwój dziecka, uczą je logiki, myślenia przestrzennego, algorytmicznego i komunikacji.

Mit nr 4. Zajęcia typu programowanie odciągają dziecko od realnego świata.

Bardzo krzywdząca opinia, która często jest powtarzana nie tylko przez ludzi starszych, ale także młodych rodziców. Zakłada się, że programowanie to zajęcia dla aspołecznych introwertyków, dla których relacje międzyludzkie sprowadzane są na wiele niższy plan. Nie ma chyba bardziej błędnego podejścia do tej aktywności. Warsztaty programowania dla dzieci i młodzieży, to często ciąg wszelakich aktywności, które uczą je komunikacji, empatii, pracy zespołowej, odgadywania potrzeb, jak i wyrażania swoich w najbardziej zrozumiały dla każdego sposób. Wynika to z faktu, że obecne programowanie to nie tylko tworzenie algorytmów potrzebnych w pracy urządzeń, mających na celu obsługę konkretnych zadań, ale także mnóstwo programów i aplikacji dla każdego z nas. Osoba, która niekoniecznie rozumie potrzeby innych ludzi nie będzie w stanie sprostać oczekiwaniom klientów. Do tego dochodzi także fakt, że w dużych firmach zespół programistyczny to wiele osób, które uzyskują efekty wyłącznie przez współpracę i odpowiednią komunikację pomiędzy sobą.

 Jak rozpocząć naukę programowania?

Teraz, kiedy najpopularniejsze mity zostały przez nas obalone, warto zastanowić się nad tym, czy nie popchnąć swojego malucha właśnie w tym kierunku rozwoju. Jak zacząć? Można spróbować od zabaw i gier online, a następnie kursów stacjonarnych w formie zajęć dodatkowych, gdzie wyspecjalizowana kadra zadba o najlepszą edukację.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego, dlaczego warto postawić na kodowanie dla dzieci? Zapraszamy do kolejnych wpisów:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *