Pasja programowania, czyli jakie cechy są ważne dla świetnego programisty?

Rodzice, którzy wysyłają lub planują wysłać swoją latorośl na warsztaty programowania dla dzieci, dużo częściej zadają sobie pytania o to, jakie cechy powinno ono przejawiać, niż dzieje się to w rodzinach, gdzie dziecko wysyłane jest na inne zajęcia dodatkowe. Dzieje się tak być może z powodu małego zaufania do tego typu edukacji, związanej po pierwsze z mitami, które obrosły tę dziedzinę życia, a po drugie prawdopodobnie z powodu tego, że jest to nadal swego rodzaju nowość.

Dodatkowe zajęcia edukacyjne

Z jednej strony mówi się, że programować może każdy, co nie rozmija się z prawdą, jednak w ogromie popularności tego typu zajęć i prognozach dotyczących przyszłości, gdzie programiści będą niezwykle pożądanym „towarem”, warto rozwijać w sobie pewne cechy, które jeszcze bardziej zwiększą naszą szansę na to, abyśmy wybili się ponad innych i byli świetnymi koderami.

Dzieci, o elastycznej jeszcze osobowości i uczące się pewnych cech i nawyków, to świetny materiał na to, aby kształcić przyszłego specjalistę. Te, które przejawiają pewne cechy, o których napiszemy poniżej, powinny być wręcz bez zastanowienia wysłane na lekcje kodowania, bo mają szansę na olbrzymi sukces.

Dociekliwość i zaradność

Potrzeba znajdowania odpowiedzi na pytania, jak coś działa, po co, jak stworzyć, gdzie się przyda? Dociekliwość w kodowaniu, a przede wszystkim w jego nauce i pogłębianiu umiejętności to jedna z najbardziej potrzebnych cech super programisty. Jest ona świetna w każdej pasji, ale programowanie to często wiele pytań, gdzie nie da się znaleźć konkretnej odpowiedzi w podręczniku i trzeba po prostu próbować samemu. Kursy programowania dla dzieci, to między innymi nauka tego, że wszystkiego trzeba spróbować i nie można bać się szukania odpowiedzi.

Trzeba też wiedzieć gdzie można je znaleźć? Dla chcącego nic trudnego. Obycie z wyszukiwarką Google, umiejętność zadawania pytań w społecznościach internetowych, brak problemu z czytaniem i przyswajaniem nawet najbardziej oględnych informacji to podstawa. Tylko tak programista może zdobywać więcej cały czas się rozwijać, a stały rozwój jest tym, czego ta branża wymaga.

Praca w zespole i zdolności komunikacyjne

Komunikacja i umiejętności przekazywania informacji i instrukcji w sposób zrozumiały dla każdego. Te cechy są niezwykle potrzebne przyszłemu koderowi na wielu płaszczyznach. Komunikacja z maszyną, czyli zrozumiałe wydawanie jej poleceń za pomocą odpowiednich algorytmów, jest podstawą sukcesu, a przede wszystkim działania projektu. Komunikacja z innymi członkami zespołu to także jedna z cech, która wyróżnia dobrego programistę. Musi on doskonale współpracować zarówno z innymi koderami, jeżeli pracuje w bardziej licznym oddziale, z osobami odpowiedzialnymi za wstępne projekty. Odpowiedzialny jest też tworzenie ułatwień dla użytkownika, jak i pośrednio ma kontakt z samymi użytkownikami, którzy chcą intuicyjnie korzystać z przedstawionych im opcji. Stereotyp kodera, zamkniętego w swoim świecie (a najczęściej i osobnym pomieszczeniu), starającego się nie kontaktować z innymi, to coraz częściej obalany wizerunek.

Dobra znajomość komputera i brak lęku przed technologiami

W większości w młodym pokoleniu trudno o osoby, które nie umiałyby obsługiwać lub bałyby się komputera. Dzieciaki, które od najmłodszych lat korzystają z nowinek technologicznych, nie boją się próbować i wiedzą, że wbrew pozorom, samo „zachowanie” komputera nie jest zero-jedynkowe. Wiedzą, że jak pojawiają się problemy z funkcjonalnością czy to programu i czy urządzenia, można próbować rozwiązywać je na wiele sposobów i nie boją się, że wyjście poza schemat doprowadzi do poważnej usterki. Takich ludzi właśnie potrzeba na koderskich stanowiskach. Ludzi, którzy ufają sobie, swoim zdolnościom, a obsługa komputera czy innych urządzeń jest dla nich naturalna i nie powoduje niepotrzebnego stresu.

Podstawy algebry i arytmetyki

I nie chodzi tu wcale o nie wiadomo jak bardzo ścisły umysł. Podstawy wystarczą, aby móc cieszyć się programowaniem, jednocześnie będąc jednak nieuniknionymi. W tej sprawie nie raz toczą się zażarte dyskusje. Według nas wystarczy otwartość na ewentualne douczenie się podstaw matematyki potrzebnych przy kodowaniu i nie oczekuje się od programisty bycia jednocześnie matematycznym geniuszem.

Praktyczne wykorzystywanie wiedzy i rozwiązań do różnych celów

Jedna działająca idea, może zagościć na stałe w tworach. Oznacza to tyle, że sprawdzone rozwiązanie, nie musi być autorskie (oczywiście w granicach rozsądku ?), żeby działało w naszym projekcie. Programowanie to szereg komend, a nieraz łatwo o drobny błąd, który zaważa na działaniu całego kodu. Dlatego stosowanie niektórych „niezmiennych zmiennych” może znacznie ułatwić pracę i pomóc w tworzeniu kolejnych nowatorskich rozwiązań.

Nauka programowania — co daje?

Powyższe cechy sprawiają, że osoba posiadające je może liczyć na ciekawy rozwój w kierunku nauki programowania. Działa to też w drugą stronę, są to cechy potrzebne nie tylko przy kodowaniu, stąd uczęszczanie na lekcje programowaniamogą także pomóc w tworzeniu i rozwoju. Jednym słowem programowanie samo w sobie, jest dziedziną uwypuklające najbardziej pożądane cechy przydatne nawet podczas obrania innych kierunków przyszłej pracy zawodowej.

Kiedy zajęcia dodatkowe dla dzieci?

Kursy programowania są dostępne od najmłodszych lat życia dziecka. Jednak chcąc, aby były one najbardziej efektywne i wprowadzały w rzeczywisty świat tworzenia informatycznych rozwiązań, warto rozpocząć je w momencie, kiedy dziecko potrafi już czytać i nie ma większych problemów z pisaniem na klawiaturze. My proponujemy zajęcia dla dzieci od 7 roku życia (oferta tutaj) i zakładamy, że jest to najlepszy wiek na rozpoczęcie informatycznej przygody. Oczywiście nie oznacza to, że dzieci starsze, młodzież czy dorośli nie dadzą rady. Programowanie jest umiejętnością, której można się nauczyć w każdym wieku. Wystarczy tylko trochę chęci, czasu i odpowiedniego zacięcia.

Spodobał Ci się nasz artykuł? Zapraszamy do lektury kolejnych:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *