Pomoc w nauce dla dzieci o dominacji zmysłu wzroku.

Zajęcia dodatkowe dla dzieci

Wzrokowiec – czyli?

Niejeden rodzic usłyszał od pedagoga, nauczyciela czy animatora prowadzącego zajęcia dodatkowe dla dzieci, że ich dziecko jest wzrokowcem, słuchowcem lub kinestetykiem. Często jednak informacja ta nie wnosi oczywistych zmian do nauczania problematycznych kwestii w edukacji dziecka itp., a szkoda, gdyż odpowiednie dobranie rodzaju materiału do zdolności dziecka świetnie może wpłynąć na znaczącą poprawę wyników w nauce. Każde z nas jest jednym z tych trzech typów, dlatego na własnych doświadczeniach też dużo łatwiej zrozumieć, czego potrzebuje, a co jest niepotrzebne naszemu dziecku.

Zacznijmy jednak od pobieżnego wyjaśnienia znaczenia tych trzech powyższych cech, a następnie zajmiemy się dokładną analizą tego, jak wspomóc w nauce i rozwoju dziecko, które ma dominację zmysłu wzorku.

Słuchowiec to typ człowieka, który najlepiej chłonie wiedzę poprzez słuchanie nauczyciela i wszelakich dźwiękowych materiałów edukacyjnych. Słuchowiec szybciej zapamięta i zrozumie lekturę w formie audiobooka, czy czytaną przez kogoś innego na głos. Często łatwo opanowuje teorię.

Kinestetyk z kolei to osoba ucząca się najsprawniej poprzez samodzielne działanie. Takie osoby najłatwiej przyswajają materiał w praktyce. Są oni często dużo bardziej ścisłym umysłem, a teoria niekoniecznie jest ich mocną stroną. Zajęcia dodatkowe dla dzieci będącymi kinestetykami powinny polegać na samodzielnej twórczości albo eksperymentowaniu.

Wreszcie dochodzimy do wzrokowca. Wzrokowiec to najpopularniejszy typ spotykany zarówno u dzieci, jak i dorosłych. Jak sama nazwa wskazuje, jego możliwości poznawania nowych rzeczy skupiają się głównie na tym, co widzi. Wzrokowiec więcej zapamięta z przeczytanej niż przesłuchanej książk. Ma dużą wrażliwość na kolory i szczegóły wyglądu. Wzrokowiec zdecydowanie wybierze kino lub teatr, zamiast baletu czy filharmonii. Często uwielbia czytać książki i jest równocześnie dosyć dobry z ortografii, dzięki podświadomemu zapamiętywaniu wyglądu wyrazów. Doskonale rozumie wykresy i zapamiętuje zamieszczane na nich dane, jak i często przejawia talent plastyczny.

Jak nauczyć dziecko się uczyć? Pomoc dla rodziców wzrokowca.

Głównym problemem, z jakim styka się wzrokowiec, jest przyswojenie materiału z lekcji, na których jest on przedstawiany w formie czy to monologu, czy dialogu z nauczycielem. Podczas wykładu informacje zapamiętywane przez wzrokowca są bardzo skąpe. Najlepiej idzie mu nauka z książek.

W przypadku problematycznych dla danego dziecka przedmiotów mały wzrokowiec powinien na przykład rozklejać po pokoju karteczki z wypisanymi, problemami i zagadnieniami. Dobrze jest od małego nauczyć dziecko, że w czasie lekcji zdecydowanie pomaga robienie notatek. Przydają się także wszelakie kolorowe karteczki, zakreślacze, różnokolorowe długopisy oraz w miarę duża wolność przy „ozdabianiu” notatek w zeszycie.

Dla wzrokowca ważne jest to, co widzi, więc tym samym im więcej widzi, tym bardziej go to rozprasza. Na biurku małego wzrokowca powinno znaleźć się jak najmniej rzeczy, żeby nie odciągać uwagi od innych kwestii.

Warto jest go nauczyć przekuwania zasłyszanej wiedzy nie tylko na notatki, ale także na ilustracje, wyżej wspomniane wykresy, czy nawet bezmyślnie „bazgranie” pojedynczych haseł, w trakcie lekcji. Świetna okazuje się być umiejętność tworzenia graficznej mapy myśli, wykresu działań, czy planów. A im bardziej kolorowe, tym łatwiejsze do zapamiętania i analizy.

Opowiadając o czymś, wzrokowiec łatwiej odnajdzie się, gdy stosowane są wobec niego zwroty typu „popatrz”, „zobacz”, czy nawet motywacyjne „widzisz jakie to proste?”.

Zajęcia dodatkowe dla dzieci z dominacją zmysłu wzroku.

Zajęcia dodatkowe dla dzieci, które określane są mianem wzrokowców, to najczęściej zajęcia plastyczne – artystyczne, które mieszczą się w tzw. spektrum nauk humanistycznych. Tymczasem wzrokowiec może sobie także doskonale poradzić w zajęciach technicznych, które opierają się o znajomości pewnych wizualnych schematów. Wszelakie nauki informatyczne, takie jak programowanie czy budowanie robotów są także świetną opcją dla małego wzrokowca.

Odpowiednie rozrywki, które zapewnią rozwój i zaciekawią wzrokowca, to wszelkie zajęcia plastyczne, obserwacje, a także na przykład gry planszowe i edukacyjne.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *