Programowanie dla dzieci poprzez gry

gry do nauki programowania

Gry do nauki programowania.

Przez lata uczenia dzieci programowania zauważyliśmy obawy rodziców, że obecny trend w edukacji komputerowej dzieci koncentruje się wokół gier. Faktem jest, że pojawił się ogrom gier, które twierdzą, że uczą kodowania. Potrzeba czasu i krytycznego myślenia, aby ustalić, które produkty są rzeczywiście przydatne w nauce programowania, a które to tylko gry z zasadami, których należy przestrzegać, a osiągane umiejętności dzięki graniu w nie są minimalne. 

Jednak wśród nich są mniej i bardziej znane perełki, które doskonale wpisują się w koncepcje komplementarnego nauczania programowania dla dzieci. Gry do nauki programowania oferują szereg ciekawych możliwości zarówno tworzenia od podstaw, jak i w wspomagają tworzenie rzeczy, trudne z punktu widzenia profesjonalnego programisty, na początku programowania.

Tworzenie gier komputerowych.

Granie w gry komputerowe (używanie technologii) to nie to samo, co programowanie gier (tworzenie technologii). W naszej szkole AkademiaProgramowania.pl skupiamy się na tworzeniu technologii, ponieważ jest to podstawa do pisania programów i aplikacji, niezależnie od tego, czy jest to oprogramowanie dla przedsiębiorstw, analiza danych czy właśnie projektowanie gier. Umiejętności związane z projektowaniem gier przenoszą się na wszystkie inne aspekty programowania. Obejmują one rozwiązywanie problemów, logikę, myślenie algorytmiczne, myślenie matematyczne, projektowanie intuicyjnego dla innych interfejsu. Nie lekceważmy siły i złożoności gier oraz kreatywności i złożoności związanych z ich tworzeniem.

Jak kodować gry?

Odpowiednio dobrane gry do nauki programowania, są idealnie zbalansowane tak, aby młody uczeń miał możliwość stworzenia czegoś, co może się podobać, przy okazji nie zmuszając go do wchodzenia w świat skomplikowanych i długich ciągów algorytmów. Nauka od podstaw, fundamentów, które pozwalają na w pełni profesjonalne programowanie, dla początkujących małych koderów może być po prostu nudna i szybko się do niej zniechęcą. Dlatego można pójść o krok do przodu i pokazać możliwe rezultaty a dopiero później, kiedy rodzi się pojęcie o programowaniu dokładnie wgłębiać się w detale.

Budując grę, uczymy się następujących podstawowych pojęć związanych z programowaniem komputerowym:

• Sekwencjonowanie – komputer wykona polecenia od góry do dołu, chyba że określono inaczej, a jedna akcja lub zdarzenie doprowadzi do innej

• Decyzje – informowanie komputera o podejmowaniu decyzji w oparciu o warunki

• Pętla – programowanie tak, aby komputer powtarzał działania dla określonej liczby akcji lub na zawsze

• Wykrywanie kolizji – określenie, czy dwa obiekty się stykają

• Zmienne – przechowywanie danych (utrzymywanie wyniku przez przechowywanie tych danych w zmiennej zwanej „wynikiem” i zwiększanie wartości w określonych zdarzeniach, np. Kiedy Pac-Man je kropkę)

• Używanie losowo generowanych liczb do tworzenia losowo poruszającego się obiektu

• Tworzenie animacji przy użyciu sekwencji nieruchomej grafiki

Dzieci nie zdają sobie sprawy z tego, że tworząc świat marzeń w grach komputerowych, uczą się rozwiązywania problemów, myślenia ścisłego, projektowania graficznego, interfejsu użytkownika, tworzenia technologii i śmiałości cyfrowej. Nauka programowania dla dzieci niezależnie od języka wymaga zrozumienia podstaw programowania, a dzięki wcześniejszym doświadczeniom w grach uczących programowania dzieci łatwiej je przyswajają. Budowanie oprogramowania dla przedsiębiorstw lub analizowanie danych badawczych wymaga takiego samego podejścia do rozwiązywania problemów, jakiego używa się podczas projektowania gier. Podstawy programowania w języku Scratch rozwija umiejętności zbywalne, np. rozwiązywanie „rzeczywistych problemów” i tworzenie oprogramowania dla przedsiębiorstw.

Nauka programowania Unity.

Musimy pamiętać, że Scratch jest platformą, która raczej zainteresuje najmłodszych słuchaczy, a także być może na krótko zupełnie początkujących. Nasze warsztaty programowania dla dzieci i młodzieży oferują, także inne rozwiązania. Przykładem może być nauka programowania w Unity3D.

Ten prosty w obsłudze silnik pozwala na stworzenie jeszcze bardziej skomplikowanych gier, z którymi programy dla dzieci nie dadzą sobie rady. Ba! Jest to po prostu profesjonalna platforma, na której powstało wiele ze znanych gier komputerowych. Tworząc grę w Unity, rozwijamy dokładnie te same cechy, o których mowa była w przypadku Scratch, a jednocześnie zagłębiamy się powoli w metody programowania w języku C# na którym działa platforma.

Na zakończenie.

Nauka tworzenia gier komputerowych to szereg umiejętności, które przydają się później w pisaniu skomplikowanych programów dla przedsiębiorstw itp. Być może cel jest inny, ale zdecydowanie podjęte środki zbudowane na tych samych fundamentach. Dlatego nie należy negować pasji tworzenia gier komputerowych, bo zdobyte w ten sposób programistyczne umiejętności pozostaną i być może wyewoluują w inne niezwykle ciekawe pomysły, ogólnie połączone z programowaniem w przyszłości.

Powiązane wpisy:



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *