Programowanie dla młodszych dzieci. Jakie aktywności nieinformatyczne można rozwijać w domu?

Ważne jest, aby dzisiejsze dzieci uczyły się programowania. Jednak samo kodowanie dla dzieci nie pomoże dzieciom stać się dobrym programistą. Należy też wyćwiczyć w nich wiele cech i umiejętności, które pozwolą na odpowiednie podejście do zagadnień przekazywanych na lekcjach. W tym wpisie opiszemy parę ciekawych zabaw i aktywności, które przygotują Twoje dziecko na naukę kodowania w przyszłości. Aktywności, w które ty także zanurzysz się bez reszty, a na dodatek nie wymagają one komputera. Być może nie są to tym razem zadania dla dzieciaków ze starszych klas szkoły podstawowej czy nastolatków, a raczej celują one w rozwój bardzo młodego umysłu, ale tak czy inaczej warto się nad nimi zastanowić lub ewentualnie na ich podstawie odkryć nowe możliwości.

Kodowanie dla dzieci. Kluczowe umiejętności programistyczne, których możesz uczyć dziecko w domu

1. Umiejętność myślenia i przekazywania informacji w zależności od punktu odniesienia.

Celem zabawy jest uświadomienie dziecku, że wiele zadań, odpowiedzi i rozwiązań może różnić się w zależności od punktu odniesienia. Najlepszym przykładem może być zabawa w budowanie śnieży z klocków czy innych zabawek. Całe przejście przez daną ścieżkę niech będzie opisywane za pomocą strzałek w odpowiednim kolorze. Nagle okaże się, że pokonanie drogi od punktu A do punktu B wymaga innych komend niż pokonanie jej od punktu B do punktu A.

Można też nauczyć dziecko opisywać rozwiązanie z uwzględnieniem definiowania punktów odniesienia, do którego jest ono przypisane. Oznacza to nic innego jak właśnie podanie założeń / punktu startu trasy, zanim poda się odpowiednie do nich rozwiązanie.

Całość tych ćwiczeń pokazuje, że nie zawsze jest jedna odpowiedź. Może ona się różnić od punktu odniesienia odbiorcy, jak i możliwości, ale o tym poniżej.

2. Zdolność przewidywania różnych scenariuszy

Mamy skłonność do myślenia, że komputery wiedzą wszystko. W rzeczywistości komputery znają tylko to, co im przekazaliśmy za pomocą kodów. Jeśli chcesz, aby programy komputerowe były powszechnie używane przez wiele osób, musisz wiedzieć, że każdy myśli inaczej i ma inne preferencje.

Jednym ze sposobów pomocy dzieciom w zdobyciu umiejętności jest nacisk na więcej niż jedno rozwiązanie. Można to uzyskać, układając wyżej wymieniony labirynt z klocków, który ma więcej niż jedną drogę przejścia, albo w tak trywialny sposób, jak choćby wspólne trasy planowanie wycieczki.

3. Zdolność dzielenia zadania na mniejsze kroki

Nie dotyczy to tylko kodowania, ale jest ważne dla prawie wszystkich dziedzin życia. Dobry programista to taki, który może łatwo rozbić wszystkie zadania na mniejsze kroki i skupić się na jednym kroku na raz.

Aby pomóc dzieciom w rozwijaniu tej umiejętności, najlepiej zacząć od początku, kiedy zadania są nadal proste. Nawet jeśli zadanie nie musi być podzielone na etapy, nadal pomocne jest, aby dzieci widziały, że wszystko jest wykonywane krok po kroku.

4. Zdolność do rozwiązywania problemów, powstałych z nagłych zmian i błędów.

Często dzieci, gdy usłyszą, że ich odpowiedzi są nieprawidłowe, natychmiast je usuwają, nawet nie patrząc na to, co zrobiły. Dzieci muszą się nauczyć, że kiedy wykonują projekt, zawsze są w nim dobre strony, nawet jeśli nie działają one zgodnie z oczekiwaniami. W większości przypadków tylko w niewielkiej części pracy są błędy. Poznanie ich może sprawić, że poprawa będzie znacznie szybsza niż robienie całości od nowa.

Idzie to w parze z wcześniej wymienioną umiejętnością, dzielenia duże zadanie na mniejsze, możliwe do wykonania kroki. Gdy dzieci zobaczą, że duże zadanie składa się z wielu mniejszych elementów, mogą łatwo zrozumieć proces rozwiązywania problemów.

5. Umiejętność myślenia wstecznego, zaczynając od wyniku końcowego

Jest to również związane z podpunktem numer 3. W obliczu dużego zadania istnieją dwa sposoby na podzielenie go na mniejsze kroki: zaczynając od tego, co masz lub zaczynając od tego, co musisz osiągnąć. Bardzo często druga droga zostaje zapomniana. Analiza począwszy od wyniku końcowego jest często o wiele bardziej skutecznym sposobem planowania kroków działania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *