Świat jutra zaczął się już wczoraj

Świat jutra - nowe technologie

Świat jutra zaczął się już wczoraj

Technologiczna osobliwość to naukowy termin określający możliwy punkt w przyszłości, w którym postęp techniczny osiągnie tak szybkie tempo, że człowiek nie będzie w stanie przewidzieć jego skutków. Choć sztuczna inteligencja w jej “kinowym” wydaniu wciąż pozostaje odległym tematem to najbliższe lata szykują nam nie mniej spektakularne technologie.

Wirtualne światy

Cyfrowa rzeczywistość to technologia, której skutecznego wdrożenia świat nauki szukał już od lat 70tych. Z biegiem lat VR(virtual reality) odnalazł się w akademickich projektach czy eksperymentalnych terapiach psychologicznych, lecz wciąż nie wychodził poza mury uniwersytetów. Równolegle fascynacja postępującą technologią (w tym legendarny “TRON” disney’a z 1982 r) sprowokował dyskusję na temat komputerów i siły ich immersywności. Jedną z głośniejszych prób komercjalizacji tejże technologii był Virtual boy – konsola oferująca granie z wykorzystaniem efektu głębi. Projekt nie odniósł jednak sukcesu.

Komercyjna VR przeżyła jednak prawdziwy renesans w ostatnich latach za sprawą Oculus Rift i pokrewnych mu urządzeń. Hełmy do wirtualnej rzeczywistości wykorzystujące potencjał obliczeniowy współczesnych urządzeń to już nie mrzonki technologów sprzed 30 lat. To wciągające, pełne koloru, detaliczne światy oparte o siłę konsol i komputerów oraz smartfonów – urządzeń dostępnych w domach, czy kieszeniach.

Wraz z rozwojem gogli VR powstały łatwe w obsłudze narzędzia umożliwiające budowanie takich światów – wystarczy smartfon z żyroskopem, google cardboard w cenie 20 złotych i cierpliwość. Z pomysłami nie ogranicza nas nic. Sky is the limit.

Świat przefiltrowany przez komputery

Odpowiednio zakodowane programy wykorzystując kamery są w stanie zinterpretować obraz i nałożyć na niego interaktywne cyfrowe modele – rozszerzona rzeczywistość, bo o niej mowa to punkt rozwojowy dla przyszłych pokoleń. Niespełna rok temu na konferencji microsoftu inżynierowie zaprezentowali hololens, okulary AR – pozwalające widzieć więcej za sprawą nałożonych na świat cyfrowych danych.

Na rynku komercyjnym tworzenie rozszerzonej rzeczywistości, podobnie jak VR, to sprawa coraz prostsza za sprawą dobudowywanych bibliotek i programów wspierających twórców.

Skrypt a zmysły

Mimo, iż niektóre z technologii liczą sobie parę dobrych lat, to ich wydajność oraz skuteczność rośnie z każdym następnym rokiem – detekcja mowy, algorytmy wspierające wyszukiwanie, samo-uczący się kod (Machine Learning) oraz wyżej wymienione AR, VR to odpowiedzi, w których kierunku rusza świat i takich rozwiązań będzie poszukiwał. Dla młodych to szansa, by wesprzeć ich naturalną ciekawość świata, tego typu technologią, bowiem oprócz nauki i dobrej zabawy pozwala to spojrzeć na nowe wynalazki bez lęku.

FutureLab – technologie jutra

Nowy kurs programowania dla dzieci i młodzieży, w toku którego uczestnicy poznają najnowsze technologie (AR,VR i inne) zaznajamiając się nie tylko z ich zastosowaniem w praktyce i ich podstawowymi zasadami działania, ale także współtworząc je.

Świat komputerów rozwija się w zastraszającym tempie – rzeczy które nie tak dawno były uznane za wymysły pisarzy czy reżyserów dziś wchodzą do użytku codziennego. FutureLab to kurs poświęcony najnowszym technologiom – uczestnicy w jego toku poznają narzędzia i programy wirtualnej rzeczywistości (VR), rzeczywistości rozszerzonej (AR) i innych rozwiązań, które w przyszłości znajdą szersze zastosowanie. Kursanci zdobędą praktyczną wiedzę z powyższych zagadnień oraz poznają trendy i kierunki obecne na technologicznym rynku.


Linki

Konferencja Microsoftu

Google cardboard

Oculus Rift

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *