Top 5 mitów na temat kodowania dzieci

kodowanie dla dzieci

Według Google Trends zainteresowanie kodowaniem dla dzieci gwałtownie wzrosło w ciągu ostatnich 5 lat. Rodzice zauważyli ogromne zapotrzebowanie na umiejętności programowania na rynku pracy, a administratorzy stron edukacyjnych i nauczyciele zaczynają reagować.

Jednocześnie niektórzy nie są przekonani. Krytycy napisali wiele artykułów, w których nazywają programowanie dla dzieci głupią modą i przedstawiają je jako stratę czasu i pieniędzy.

Ich główny argument? Uważają, że dzieci nie powinny rozwijać praktycznych umiejętności XXI wieku, a zamiast tego powinny nauczyć się wyłącznie planować.

Dlaczego programowanie dla dzieci?

Udowodniono, że kodowanie dla dzieci rozwija umiejętności matematyki, logiki, czytania, rozwiązywania problemów i nauk stosowanych.

Innymi słowy, pomaga budować umiejętności matematyczne, ścisłe i przyrodnicze, ożywiając te tematy w sposób, którego nie można osiągnąć za pomocą podręcznika. Niestety jednak nawet te dane często są negowane przez przeciwników.

W tym artykule przyjrzymy się niektórym z najważniejszych mitów na temat kodowania dla dzieci.

Mit nr 1: dzieci są zbyt małe, aby nauczyć się kodować

Niektórzy uważają, że dzieci są zbyt małe, aby uczyć się programowania, a nauczanie to powinno być zarezerwowane dla grupy studentów, którzy są zainteresowani tą dyscypliną.

Istota ich argumentów polega na tym, że kodowanie to dziedzina, której dzieci są w stanie się nauczyć i że równie dobrze możemy poświęcić ten czas na inne przedsięwzięcia. Można sobie wyobrazić konsekwencje, jeśli zastosujemy tę logikę do niemal każdej innej nauki, takiej jak biologia, fizyka i chemia…

Innym argumentem jest samo to, że dzieci nie są w stanie nauczyć się więcej niż podstawowych pojęć związanych z wizualnym kodowaniem blokowym. Możemy powiedzieć z własnego doświadczenia, prowadząc od lat warsztaty programowania dla dzieci, że tak nie jest.

W rzeczywistości jest to dość podobne do nauki jakiegokolwiek języka obcego: im wcześniej uczniowie zaczną, tym lepiej.

Co to oznacza pod względem poziomu rozwoju poznawczego dziecka? Jakie etapy rozwoju poznawczego stanowią podatny grunt do nauki programowania komputerowego?Już na etapie przedszkolnym (a dokładniej, 4-7 lat), dzieci są w stanie nauczyć się kodować, potem jest tylko lepiej. Początek szkoły podstawowej to bardzo dynamiczny okres, w którym większość dzieci zaczyna rozwijać umiejętności językowe i poszerzać słownictwo, ewoluuje pamięć i wyobraźnia. Jest to okres, w którym zaczynają odkrywać związki między pojęciami i rzeczami, a nawet intuicyjnie podchodzą do rozwiązywania problemów.

Pierwsze prace badawcze dotyczące wpływu uczenia się programowania na rozwój poznawczy pojawiły się w połowie lat osiemdziesiątych(!), kiedy to badania sugerowały, że kodowanie dla dzieci może mieć pozytywny wpływ, szczególnie w podnoszeniu umiejętności krytycznego i kreatywnego myślenia, wzmocnienia ich zdolności metapoznawczych, kompetencji operacyjnych i możliwości wyciągania wniosków. Dalsze badania potwierdziły, że uczenie dzieci programowania może przyspieszyć ich rozwój poznawczy.

Mit nr 2: Kodowanie alienuje i nie powinno się go uczyć jako ogólnej dziedziny

Nasze społeczeństwo stworzyło stereotyp, że twórcy oprogramowania to tak zwane nerdy, nieprzystosowani społecznie ludzie. Te nieprawdziwe informacje są również podsycane przez popkulturę. Chociaż może się to wydawać nieszkodliwe, może wysyłać niewłaściwy komunikat na temat zawodu programistów i ogółu specjalistów IT.

Mimo powszechnego przekonania, kodowanie nie zmusza do zachowań aspołecznych. W rzeczywistości wykonują go różne osoby współpracujące ze sobą i społeczności, które się wspierają. Jeśli chodzi o uczenie dzieci kodowania, najważniejsze jest, aby uczestnicy poznali wartość pracy zespołowej i siłę dobrej komunikacji, szczególnie jeśli chodzi o dzielenie się świeżymi spostrzeżeniami i pokonywanie przeszkód.

Mit nr 3: Uczenie dzieci kodowania jest bez sensu w przypadku dzieci nieuzdolnionych ściśle

Wiele osób uważa, że dzieci, które chcą nauczyć się kodować, muszą być obdarzone ponadprzeciętną inteligencją nawet ścisłym geniuszem. Nie jest to prawda. Jak każda inna umiejętność, kodowanie można opanować stopniowo, krok po kroku.

Naturalny przebieg zwykle polega na rozpoczęciu od wizualnych języków programowania (takich jak Scratch lub Blockly) lub języków łatwych w obsłudze, takich jak JavaScript lub Python. Istnieje wiele gier programistycznych, narzędzi, programów i specjalnie zaprojektowanych platform, które są odpowiednie dla dzieci bez wcześniejszej znajomości kodowania. Dzięki mnogości różnych zasobów programowanie dla dzieci nigdy nie było łatwiejsze ani przyjemniejsze.

Oczywiście, jeśli Twoje dziecko wykazuje niezwykłe zdolności wyższe niż norma dla jego grupy wiekowej, zalecamy wspieranie go w realizacji jego zainteresowań i maksymalnym wykorzystaniu posiadanego talentu. Utalentowane dzieci szybciej przechodzą przez moduły edukacyjne, dlatego tak ważne jest śledzenie ich postępów i zaangażowanie ich w nowe wyzwania. W przeciwnym razie mogą się nudzić i zignorować informatykę jako niewystarczająco stymulującą.

Mówiąc najprościej, każdy może nauczyć się kodować. Istnieje wiele kursów online i samouczków, a także warsztaty programowania dla dzieci dostosowane do wieku i odpowiednie dla każdego poziomu.

Mit nr 4: Lekcje kodowania są nudne (i drogie)

Ludzie pracujący poza branżą programistyczną często postrzegają programowanie jako monotonne zadanie polegające na pisaniu niekończących się linii algorytmów. Nie mogą się bardziej mylić. Gdy tylko dzieci uświadomią sobie wciągającą moc tworzenia za pomocą kodu i dowiedzą się, w jaki sposób mogą bezpośrednio wpłynąć na produkt końcowy, chcą więcej.

Wszystko sprowadza się do tego, jak wygląda nauka programowania dla dzieci. Dzieci uwielbiają rozwiązywać problemy, więc jeśli dostaną odpowiednią dawkę kreatywności — na pewno będą się dobrze bawić.

Ponadto lekcje programowania nie muszą niszczyć budżetu. Rozumiemy logikę: ponieważ programowanie jest niezwykle cenną umiejętnością, która jest również pożądana na rynku pracy, nauczyciele z pewnością chcą opłacalnie wykorzystać swoją wiedzę. Istnieje jednak wiele przyjaznych dla portfela zasobów.

W naszej szkole mamy niedrogie kursy online a przede wszystkim warsztaty dla różnych grup wiekowych (oferta tutaj).

Mit nr 5: Wybór właściwego języka od samego początku ma kluczowe znaczenie

Wybór języka programowania nie musi być tak skomplikowany, jak czyni go wielu rodziców i wychowawców. W rzeczywistości uważamy, że lepiej jest, aby zainteresowania dziecka dyktowały język, a nie na odwrót.

Na początku uczniowie mogą zacząć od wizualnego języka blokowego, takiego jak Scratch lub Blockly. Dzieci często szybko uczą się kodowania blokowego i w tym momencie mogą przejść na języki tekstowe, a wcześniejsza nauka bynajmniej nie jest stratą czasu.

Kodowanie dla dzieci. Dlaczego warto?

Przestańmy patrzeć na mity i znajdźmy odpowiedzi na nurtujące nas zagadnienia, zamiast od ręki odrzucać programowanie dla dzieci, jako niewartą poświęcania czasu edukację. Być może dzięki temu zrozumiemy, jak niezwykle ciekawa, fajna i wartościowa jest taka ścieżka rozwoju.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *