Chyba nie trzeba nikogo uświadamiać, jak niezwykle ważna jest obecnie nauka informatyki. O ile przedmiot pojawił się w polskich szkołach ponad dwie dekady temu, kiedy była to raczej dziedzina bliżej nieokreślonej przyszłości, o tyle teraz staje się elementarną częścią życia każdego z nas. Umiejętności poruszania się oraz przełamanie strachu przed technologiami, to podstawa funkcjonowania w dzisiejszym społeczeństwie, a także na rynku pracy. Można powiedzieć, że dlatego mamy zajęcia z informatyki dla dzieci w szkole. Ale czy na pewno podstawy nauczania szkolnego to wartościowy materiał?
Polski system edukacji informatycznej.
Nie będziemy wskazywać i wytykać błędów, choć wiadomo, że polskie szkoły często do nauki informatyki zatrudniają nie do końca odpowiednich na to stanowisko ludzi. Raczej zastanówmy się, czego tak naprawdę potrzebuje dzisiejsze młode pokolenie, aby za dekadę czy dwie móc spokojnie odnaleźć swoją niszę w życiu społecznym i na rynku pracy.
Zajęcia z informatyki dla dzieci
Nie da się ukryć, że informatyka pomimo jej istnienia w szkołach od kilku dekad, nadal jest dla wielu nauką, która ma dużo mniejsze znaczenie niż inne. W związku z tym pojawia się szereg innych wypływających z tego tytułu problemów, które zdecydowanie nie ułatwiają rozwoju najmłodszego społeczeństwa w tym kierunku, jeżeli nie posiadają oni świadomych rodziców lub możliwości, które determinują do udziału w zajęciach dodatkowych.
Nauka programowania w edukacji wczesnoszkolnej
Dla wielu rodziców ale i co gorsza pedagogów nauki informatyczne są niepotrzebne, głównie w czasie kiedy dziecko dopiero trafia pod skrzydła państwowej edukacji. Mówi się się o tym, jak ważna jest nauka pisania i czytania, zrozumienie matematyki czy przyrody, a całkowicie umyka nam fakt, że w tej chwili dziedziny związane z komputerami, ich obsługą jak i tworzeniem nowych możliwości są także już elementarnym rozdziałem życia w dzisiejszym świecie. Niestety, nawet tam, gdzie świadomość danej grupy społecznej jest wystarczająca, pojawiają się kolejne czynniki, które sprawiają iż nauka informatyki, a co dopiero tak wąskiej specjalizacji jak programowanie staje się po prostu niemożliwa.
Sprzęt w szkołach
To chyba podstawowy problem, z jakim borykają się polskie szkoły i ich sale informatyczne. Często sprzęty w takich miejscach to komputery, które średniej klasy były co najmniej kilka lat temu, a obecnie nie spełniają podstawowych wymagań niektórych programów, zarówno tych nowych, jak i aktualizacji starszych. Jeszcze większym problemem jest to, że tak naprawdę rzadko kiedy zdarza się sytuacja, aby jeden komputer przypadał na jednego ucznia. Zazwyczaj siedzą przy nim 2-3 osoby, a to już nie to samo. Brak możliwości natychmiastowego przekładania na praktykę zasłyszanej teorii często kończy się trudnością z opanowaniem materiału. To tak jakby uczyć dziecko kolorów tylko je opisując i wskazując na czarno-białym telewizorze.
Obecny materiał
Jeżeli młody człowiek nie trafi do klasy o profilu informatycznym, najczęściej zajęcia z informatyki dla dzieci i młodzieży w szkołach ograniczają się do obsługi… pakietu MS Office i ewentualnych zajęć pokazowych na temat obsługi internetu. Czasami wejdą też podstawy graficzne na przykład w Gimpie, ale to już zdecydowanie w klasach gdzie uczniowie mieli szczęście trafić na w miarę przygotowanego nauczyciela, który sam widzi potrzebę tego typu rozwoju. Uczestnik zajęć na profilu informatycznym może liznąć nieco C++, a czasami innych podstaw programowania, o ile nauczyciel prowadzący jest zapaleńcem.
Gdzie miejsce na programowanie?
Niestety polski system edukacji chyba jeszcze nie dorósł wystarczająco, aby zdać sobie sprawę z tego, jak ważna jest umiejętność programowania w dzisiejszych czasach. Niektóre kraje wprowadziły już naukę kodowania do szkół i rzeczywiście bardzo dobrze się ona przyjęła. A my co? No nic. Na razie pozostają warsztaty programowania dla dzieci i młodzieży w formie zajęć dodatkowych. Może czas przyniesie odpowiednie zmiany tak, by każdy miał nieutrudniony dostęp do tej elementarnej obecnie dzieciny życia.