Jak wybrać szkołę podstawową?

Szkoła podstawowa w Krakowie – na co zwrócić uwagę?

Szkoła powinna być miejscem najlepszej zabawy. (Peter Kline)

Szkoła podstawowa to naprawdę ważny etap edukacji, zdaje sobie z tego sprawę coraz więcej rodziców. W przedszkolu dziecko dużo czasu poświęca na zabawę, może też w pewnym stopniu wybierać sobie kolegów. W szkole jest w pewnym stopniu skazane na zespół rówieśników i jedną nauczycielkę. Jeżeli coś pójdzie nie tak i dziecko zniechęci się do szkoły, może też zniechęcić się do nauki i szkoły w ogóle.

Najgorzej, gdy szkoła ucieka się do takich metod, jak zastraszanie, przemoc czy sztuczny autorytet. Metody te niszczą u uczniów naturalne odruchy, szczerość i wiarę w siebie, czyniąc z nich ludzi uległych. (Albert Einstein)

Po pierwsze… nauczyciel

Nic nie jest tak ważne jak osoba nauczyciela. To z nim dziecko będzie mieć do czynienia przez wiele godzin. To jego zdanie będzie dla dziecka najważniejszą oceną i to na autorytet „naszej pani” będzie się dziecko powoływać w dyskusjach z rodzicami. Dlatego warto szukać szkoły, w której pracuje odpowiednia kadra.Informacje o tym można czerpać z rozmów z innymi rodzicami, ale też z samymi dziećmi. Wspaniali nauczyciele mogą się znaleźć zarówno w szkole publicznej, jak i prywatnej, jednak wiele wskazuje na to, że jeśli pojawią się jakieś problemy, to większa szansa ich rozwiązania jest w tych drugich.

Wielu rodziców w wyborze szkoły kieruje się rankingami. Są one opracowywane na podstawie wyników otrzymanych przez uczniów w czasie sprawdzianu po VI-ej klasie. W czasie tego państwowego egzaminu uczeń może zdobyć 40 punktów. O pozycji szkoły decyduje średnia liczba punktów otrzymana przez wszystkich uczniów podchodzących do egzaminu. Taki ranking dla Krakowa prowadzi na przykład portal dla rodziców miastopociech.pl. W tym roku w rankingu prowadzi Prywatna Szkoła Podstawowa nr 2 im. Noblistów Polskich mieszcząca się na ulicy Wrocławskiej w dzielnicy Krowodrza. Wyniki sprawdzianu nie są jednak tym, co w pełni oddaje możliwości szkoły, wskazują one raczej na to, że konkretna szkoła dobrze przygotowuje do pisania testów, co nie powinno być miarą poziomu edukacji ani celem rodziców. Rankingi nie oddają też atmosfery szkoły, a często też bywa i tak, że szkoły znajdujące się na szczycie takich zestawień wywierają ogromną presję na uczniów, którzy „muszą” dobrze napisać test.

Każde dziecko powinno czuć, że szkoła pomaga mu stać się lepszym człowiekiem. Bohaterem. (Philip Zimbardo)

Little boy and creativity

Little boy and creativity

Bogate zaplecze i interesująca oferta

Zaplecze nie jest najważniejsze, ale jednak istotne: budynek szkolny, jego wyposażenie, sala gimnastyczna, zewnętrzny plac zabaw i boisko – coraz częściej dzięki środkom unijnym szkoły publiczne są równie dobrze wyposażone w tym zakresie jak te odpłatne. Zwykle duże szkoły dysponują lepszym zapleczem sportowym, z kolei w małych placówkach dziecko może czuć się bezpieczniejsze i jest szansa na bardziej indywidualne podejście do dziecka, które nie „gubi się” w wielkiej grupie. Ważna jest też oferta dodatkowych zajęć: kółek, warsztatów, zajęć wspierających dzieci z trudnościami. Może się bowiem okazać, że wybierając lokalną szkołę, która takich dzieciom nie oferuje, musimy dziecko wozić na zajęcia dodatkowe, co pochłania więcej czasu i wymaga poniesienia dodatkowych kosztów. Warto też brać pod uwagę, że dziecko może zmienić zainteresowania, więc wybór szkoły tylko ze względu na to, że ma w ofercie balet czy szermierkę, nie jest dobrym pomysłem. Można też rozważyć wybór szkoły prowadzonej w nieco inny sposób, jak na przykład szkoła „Istota” na Ruczaju prowadzona według programu waldorfskiego, czy Kraków Montessori School, która pracuje według pedagogiki Marii Montessori.

 

Daleko czy blisko?

Wybierając szkołę mocno oddaloną od domu, warto zastanowić się, kto będzie dziecko odprowadzał i przyprowadzał ze szkoły? Czy ta osoba zawsze będzie punktualna i nie będzie się spóźniała z powodu korków? Ilec czasu zajmie dojechanie do szkoły w dzielnicy Śródmieście w godzinach szczytu? Jeżeli dziecko musi czekać na rodziców, to czy szkoła ma w ofercie świetlicę oraz jak taka świetlica wygląda w godzinach, gdy jest tam najwięcej dzieci – czy mają one dość miejsca na naukę lub zabawę? Czy starsze dziecko będzie mogło do niej samodzielnie dojeżdżać? W szkole rejonowej dziecko ma miejsce zagwarantowane, natomiast w innej placówce miejsce określone jest regulaminem szkoły lub zależy od woli dyrektora. Czasem dziecko poddawane jest badaniu, które ma o tym zdecydować, co może być dla niego dużym stresem.

 
Decyzji o wyborze szkoły nie można zostawiać na ostatnią chwilę. I choć szkołę można w każdej chwili zmienić, to jednak lepiej nie być do tego zmuszonym.
 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *