Wakacje w mieście

A może półkolonie?

Dzieci nie mogą doczekać się na wakacje, marzą o tym, żeby nie musieć wcześnie wstawać, siedzieć w ławkach i odrabiać lekcji. Tęsknią za czasem spędzonym wspólnie z rodzicami. Kiedy jednak przychodzi dzień rozdania świadectw, dziecko szybko przekonuje się, że urlop rodziców trwa znacznie krócej, a wakacje mogą być nudne, szczególnie gdy pada deszcz, a koledzy wyjadą. Sposobem na to mogą być półkolonie.

Czym są półkolonie?

Jest to forma zorganizowanych zajęć dla dzieci w różnym wieku w czasie ferii zimowych lub letnich. Półkolonie mogą być organizowane przez szkoły, domy kultury czy prywatne placówki. Niektóre z nich są dotowane przez miasto lub samorządy, dzięki temu są nieco tańsze, inne są z kolei całkowicie odpłatne. Różny jest też czas trwania zajęć – od sześciu do dwunastu godzin. Najważniejsze jest jednak to, że dzieci mają w tym czasie nie tylko zapewnioną dobrą opiekę, ale też możliwość zabawy z rówieśnikami. Mogą też brać udział w atrakcyjnych, często edukacyjnych zajęciach. Dzieci mają zapewnione wyżywienie i zaplanowany dzień, a po południu wracają do domu. Rodzice nie muszą się martwić o to, co pociechy pozostawione same sobie mogłyby wymyślić, jest to także rozwiązanie tańsze niż pełne kolonie czy obozy.

Children sitting on inflatable ring.

Jakie półkolonie wybrać?

Istnieje wiele rodzajów półkolonii, wybór jest więc ogromny. W większych miastach można wybierać pomiędzy licznymi zajęciami tematycznymi (językowymi, muzycznymi, plastycznymi, teatralnymi, programistycznymi, fotograficznymi) a sportowymi (pływackimi, jeździeckimi, tenisowymi itp.). Dlatego decyzja o wyborze zajęć powinna być podjęta wspólnie z dzieckiem, bo tego rodzaju zajęcia powinny być przede wszystkim przyjemnością i rozrywką. Wybierając zajęcia warto wybrać to, co poszerzy zainteresowania dziecka, a nie uzupełni jego „braki”. Przeglądając oferty, warto przemyśleć:

    • Jaki rodzaj zajęć będzie dziecku odpowiadał?
    • Czy zajęcia mają mieć konkretny charakter, czy lepiej wybrać półkolonie z jak najbardziej zróżnicowanym programem?
    • Czy dziecko będzie się dobrze czuło w dużej grupie i zależy nam na rozwoju jego umiejętności społecznych, czy lepiej wybrać program wspierający samodzielność dziecka?
    • Jak liczne są grupy i czy są podzielone według wieku?
    • Ilu jest opiekunów? Jak ta ilość ma się do rodzaju zajęć?
    • Kim są opiekunowie i jakie mają wykształcenie?
    • Czy w programie znajdują się także zajęcia ruchowe? Czy dziecko będzie też spędzać czas na świeżym powietrzu?
    • Gdzie (w jakim miejscu) są organizowane zajęcia – czy jest ono dostosowane do dzieci, daje możliwość zabaw poza budynkiem oraz czy będzie nam wygodnie tam dojechać?
    • Jakie posiłki zapewnia organizator i co w przypadku, gdy dziecko ma alergię i nie może jeść wszystkiego?
    • Co obejmuje cena? Czy konieczne są jakieś dodatkowe opłaty?

Przed zapisaniem dziecka trzeba też przyjrzeć się organizatorowi: czy ma odpowiednie zezwolenie na prowadzenie takich zajęć? Warto też zadawać pytania – choćby z powyższej listy, odpowiedzialny organizator powinien cierpliwie udzielić na każde z nich odpowiedzi i nie powinien mieć nic do ukrycia. Codziennie poświęćmy też chwilę na wysłuchanie opowieści dziecka o tym, jak minął mu dzień i czy jest zadowolone oraz reagujmy na wszelkie niepokojące sygnały.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *