A może półkolonie?
Dzieci nie mogą doczekać się na wakacje, marzą o tym, żeby nie musieć wcześnie wstawać, siedzieć w ławkach i odrabiać lekcji. Tęsknią za czasem spędzonym wspólnie z rodzicami. Kiedy jednak przychodzi dzień rozdania świadectw, dziecko szybko przekonuje się, że urlop rodziców trwa znacznie krócej, a wakacje mogą być nudne, szczególnie gdy pada deszcz, a koledzy wyjadą. Sposobem na to mogą być półkolonie.
Czym są półkolonie?
Jest to forma zorganizowanych zajęć dla dzieci w różnym wieku w czasie ferii zimowych lub letnich. Półkolonie mogą być organizowane przez szkoły, domy kultury czy prywatne placówki. Niektóre z nich są dotowane przez miasto lub samorządy, dzięki temu są nieco tańsze, inne są z kolei całkowicie odpłatne. Różny jest też czas trwania zajęć – od sześciu do dwunastu godzin. Najważniejsze jest jednak to, że dzieci mają w tym czasie nie tylko zapewnioną dobrą opiekę, ale też możliwość zabawy z rówieśnikami. Mogą też brać udział w atrakcyjnych, często edukacyjnych zajęciach. Dzieci mają zapewnione wyżywienie i zaplanowany dzień, a po południu wracają do domu. Rodzice nie muszą się martwić o to, co pociechy pozostawione same sobie mogłyby wymyślić, jest to także rozwiązanie tańsze niż pełne kolonie czy obozy.
Jakie półkolonie wybrać?
Istnieje wiele rodzajów półkolonii, wybór jest więc ogromny. W większych miastach można wybierać pomiędzy licznymi zajęciami tematycznymi (językowymi, muzycznymi, plastycznymi, teatralnymi, programistycznymi, fotograficznymi) a sportowymi (pływackimi, jeździeckimi, tenisowymi itp.). Dlatego decyzja o wyborze zajęć powinna być podjęta wspólnie z dzieckiem, bo tego rodzaju zajęcia dodatkowe dla dzieci powinny być przede wszystkim przyjemnością i rozrywką. Wybierając zajęcia warto wybrać to, co poszerzy zainteresowania dziecka, a nie uzupełni jego „braki”. Przeglądając oferty, warto przemyśleć:
-
- Jaki rodzaj zajęć będzie dziecku odpowiadał?
- Czy zajęcia mają mieć konkretny charakter, czy lepiej wybrać półkolonie z jak najbardziej zróżnicowanym programem?
- Czy dziecko będzie się dobrze czuło w dużej grupie i zależy nam na rozwoju jego umiejętności społecznych, czy lepiej wybrać program wspierający samodzielność dziecka?
- Jak liczne są grupy i czy są podzielone według wieku?
- Ilu jest opiekunów? Jak ta ilość ma się do rodzaju zajęć?
- Kim są opiekunowie i jakie mają wykształcenie?
- Czy w programie znajdują się także zajęcia ruchowe? Czy dziecko będzie też spędzać czas na świeżym powietrzu?
- Gdzie (w jakim miejscu) są organizowane zajęcia – czy jest ono dostosowane do dzieci, daje możliwość zabaw poza budynkiem oraz czy będzie nam wygodnie tam dojechać?
- Jakie posiłki zapewnia organizator i co w przypadku, gdy dziecko ma alergię i nie może jeść wszystkiego?
- Co obejmuje cena? Czy konieczne są jakieś dodatkowe opłaty?
Przed zapisaniem dziecka trzeba też przyjrzeć się organizatorowi: czy ma odpowiednie zezwolenie na prowadzenie takich zajęć? Warto też zadawać pytania – choćby z powyższej listy, odpowiedzialny organizator powinien cierpliwie udzielić na każde z nich odpowiedzi i nie powinien mieć nic do ukrycia. Codziennie poświęćmy też chwilę na wysłuchanie opowieści dziecka o tym, jak minął mu dzień i czy jest zadowolone oraz reagujmy na wszelkie niepokojące sygnały.