Zajęcia z informatyki dla dzieci w polskich szkołach. Czy wystarczające?

zajęcia z inforamtyki

Chyba nie trzeba nikogo uświadamiać, jak niezwykle ważna jest obecnie nauka informatyki. O ile przedmiot pojawił się w polskich szkołach ponad dwie dekady temu, kiedy była to raczej dziedzina bliżej nieokreślonej przyszłości, o tyle teraz staje się elementarną częścią życia każdego z nas. Umiejętności poruszania się oraz przełamanie strachu przed technologiami, to podstawa funkcjonowania w dzisiejszym społeczeństwie, a także na rynku pracy. Można powiedzieć, że dlatego mamy zajęcia z informatyki dla dzieci w szkole. Ale czy na pewno podstawy nauczania szkolnego to wartościowy materiał?

Polski system edukacji informatycznej.

Nie będziemy wskazywać i wytykać błędów, choć wiadomo, że polskie szkoły często do nauki informatyki zatrudniają nie do końca odpowiednich na to stanowisko ludzi. Raczej zastanówmy się, czego tak naprawdę potrzebuje dzisiejsze młode pokolenie, aby za dekadę czy dwie móc spokojnie odnaleźć swoją niszę w życiu społecznym i na rynku pracy.

Zajęcia z informatyki dla dzieci – sprzęt w szkołach.

To chyba podstawowy problem, z jakim borykają się polskie szkoły i ich sale informatyczne. Często sprzęty w takich miejscach to komputery, które średniej klasy były kilka lat temu, a obecnie nie spełniają podstawowych wymagań niektórych programów, zarówno tych nowych, jak i aktualizacji starszych. Jeszcze większym problemem jest to, że tak naprawdę rzadko kiedy zdarza się sytuacja, aby jeden komputer przypadał na jednego ucznia. Zazwyczaj siedzą przy nim 2-3 osoby, a to już nie to samo.

Obecny materiał.

Jeżeli młody człowiek nie trafi do klasy o profilu informatycznym, najczęściej zajęcia z informatyki dla dzieci i młodzieży w szkołach ograniczają się do obsługi… pakietu MS Office. Czasami wejdą też podstawy graficzne na przykład w Gimpie. Uczestnik zajęć na profilu informatycznym może liznąć nieco C++, a czasami innych podstaw programowania, o ile nauczyciel prowadzący jest zapaleńcem.

Gdzie miejsce na programowanie?

Niestety polski system edukacji chyba jeszcze nie dorósł wystarczająco, aby zdać sobie sprawę z tego, jak ważna jest umiejętność programowania w dzisiejszych czasach. Niektóre kraje wprowadziły już naukę kodowania do szkół i rzeczywiście bardzo dobrze się ona przyjęła. A my co? No nic. Na razie pozostają warsztaty programowania dla dzieci i młodzieży w formie zajęć dodatkowych. Może czas przyniesie odpowiednie zmiany tak, by każdy miał nieutrudniony dostęp do tej elementarnej obecnie dzieciny życia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *