Programowanie, czyli wspieranie ogólnego rozwoju dziecka.

Co daje nauka programowania?

Nie da się ukryć, że warsztaty programowania dla dzieci są już coraz częstszym elementem podstawowego rozwoju najmłodszych. Wynika to nie tylko z mody, ale i opinii zarówno futurologów, jak i ekspertów w dziedzinie edukacji, mówiących o tym, że programowanie powinno stać się tak samo ważne, jak czytanie czy pisanie. Powoli wchodzą zmiany i reformy w Polskim szkolnictwie, mające przybliżyć dzieciom możliwości, jakie daje programowanie. Jednocześnie są kraje, w których kodowanie dla dzieci jest już normalnym, stałym elementem materiału szkolnego od najmłodszych lat. Czy programowanie jako podstawa programowa da coś więcej niż tylko (albo i aż) umiejętność obsługi i tworzenia nowoczesnych rozwiązań? Otóż zdecydowanie tak. Dzieci biorące udział w lekcjach kodowania rozwijają się znacznie intensywniej i szybciej niż rówieśnicy.

Nauka programowania czy warto?

Dzieci biorące udział w lekcjach programowania, czy mające możliwość zagłębiania się w cyfrową edukację wyróżniają się na tle rówieśników:

– umiejętnością logicznego myślenia, tworzenia w głowie (i nie tylko) skomplikowanych ciągów zdarzeń i zrozumieniem przyczyno-skutkowości w o wiele większych obszarach życia. Logika to nie tylko dział matematyki, ale zdolność pozwalająca na funkcjonowanie na odpowiednim poziomie.  Odpowiednie podejście do tematu, przewidywanie konsekwencji, znajomość następujących po sobie stałych to podstawa naszego funkcjonowania. Jednocześnie jest ona przyswajana w młodym wieku, dlatego warto ją pielęgnować.

– większą kreatywnością. Nauka programowania dla dzieci opiera się zazwyczaj na myśleniu twórczym i krytycznym. Z tego powodu w przeciwieństwie do lekcji w szkołach, dziecko nie myśli w sposób zero jedynkowy, a wręcz przeciwnie. Widzi możliwości wykorzystania całej gamy pomysłów, nie jest hamowane poprzez z góry narzucone schematy tego, jak powinno się zachować, albo że istnieje jedno słuszne rozwiązanie.

– podejściem do problemów. Nie poddają się po jednym niepowodzeniu. Mają świadomość tego, że do wszystkiego można podejść na różne sposoby, a czasami determinacja sprawia, że niemożliwe staje się możliwe. Doświadczenie w rozwiązywaniu problemów w sposób satysfakcjonujący dla dziecka czy otoczenia wykształca w nim pewność siebie ale i empatię. W czasach tak zwanego “helicopter parenting”, czyli trendu gdzie rodzice niejednokrotnie wyręczają nawet już prawie dorosłe życie, pod wymówką dbania o bezpieczeństwo, staje się to cechą niezwykle ważną.

– samodzielnością w podejmowaniu decyzji. Nie boją się myśleć i oceniać konsekwencji, jednocześnie korzystają z doświadczenia i nie tylko potrafią, ale chcą samodzielnie decydować o ważnych kwestiach. Dzięki tego typu doświadczeniu szybciej niż rówieśnicy potrafią podejmować “dorosłe” decyzje, które mogą zaważyć na przyszłości, w sposób niezwykle odpowiedzialny, ale i kreatywny.

– wiedzą na tematy ścisłe. I nie chodzi tu o znajomość matematycznych czy fizycznych wzorów (to zazwyczaj prędzej czy później będą wkuwać na lekcjach w szkołach), ale zrozumieniem podstawowych zasad i zależności. Dzięki przekuwaniu wiedzy ścisłej w użyteczną praktykę, uczęszczanie na warsztaty programowania dla dzieci daje im możliwości szybszego przyswajania późniejszej wiedzy, która będzie im potrzebna w przypadku zwiększania kwalifikacji zawodowych poprzez poziom wykształcenia i wyniki pozwalające im na lepszą przyszłość.

Nauka kodowania i programowania w edukacji wczesnoszkolnej

Biorąc pod uwagę to, w jakim kierunku kształtuje się nasz świat i jakie cechy będą potrzebne następnemu pokoleniu pracowników, nauka programowania dla dzieci staje się podstawą edukacyjną, która powinna być wprowadzana od najmłodszych lat. Nie ma się co bać tego, że będzie ona źle wpływać na rozwój dziecka w innych kierunkach, albo że nadwyręży i tak potrzebę ogromnego przyswajania wiedzy w wieku wczesnoszkolnym. Nauka kodowania dla dzieci doskonale wpisuje się w materiał dla maluchów, wspomagając wszechstronny rozwój i pozwalając im przyswajać wiedzę także z innych przedmiotów.

Zainteresował Cię nasz artykuł? Podobne wpisy:

2 Comments on “Programowanie, czyli wspieranie ogólnego rozwoju dziecka.”

  1. Mateusz Rus

    Myślę, że ilość plusów wynikająca z nauki programowania powinna dać do myślenia rodzicom. Ja będę chciał swoje dzieci zainteresować tą dziedziną 🙂

    Pozdrawiam, Mateusz.

  2. Seoit

    Programowanie a przynajmniej podstawy i założenia dotyczące algorytmiki mogą się przydać każdemu i to nie koniecznie do kodowania. Przecież trendy automatyzacji procesów oraz ich układania i planowania będą z nami zawsze. Dlatego edukując najmłodszych o tym jak można rozbijać problemy na mniejsze i znajdować rozwiązania przez planowanie procesów możemy długofalowo zyskać. W końcu działania bez planu to tylko chaos, którym rządzi przypadek. Pozdrawiam.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *