Wiele różnego rodzaju narzędzi edukacyjnych, czy szkół oznajmia donośnie hasło „nauka przez zabawę”. Czy to ma znaczenie? Czy zabawa w jakiś sposób może wpływać na wyniki uczenia się? Czy jest to na dłuższą metę efektywne? W dzisiejszym wpisie postaramy się odpowiedzieć na te pytania.
Nie każda zabawa jest edukacyjna. Zdarzają się takie, które niekoniecznie wnoszą w życie malucha powiew nowości, czy rozwijają jego zmysły. Jednak większość z zabaw to idealne lekcje otaczającego świata. Odpowiednie zabawy od najmłodszych lat przynoszą dużo radości, a jednocześnie stymulują ciało i mózg do rozwoju. Dla małego dziecka zabawa jest niczym innym jak odkrywaniem świata, zależności, reguł rządzących fizyką, matematyką czy biologią.
Odkrywanie świata, a głównie chęć poznawania nowych rzeczy, to motor napędzający pragnienie wiedzy. Spędzanie czasu mogąc robić to, co się im podoba, motywuje, pobudza miłe skojarzenia, daje wytchnienie. Dlatego warto zadbać o to, aby rozrywka była też edukacyjna.
Fajne zajęcia dodatkowe
W tej chwili jeszcze nie mamy za wielu opcji (a raczej pomysłów dostępnych dla każdego dziecka), by nauka kojarzyła się z nieprzerwanym pasmem ciekawych zajęć, pełnych radości, śmiechu i odkrywania świata na nowo. Całę szczęście, głównie w miastach (ale nie tylko) pojawiają się różnego rodzaju zajęcia dodatkowe dla dzieci, które ukazują edukację od tej właśnie strony. Zapisanie na odpowiednie, takie które są świetnie zorganizowane, dają mnóstwo radości a jednocześnie pogłębiają pasję, a to jeden z najlepszych sposobów aby zorganizować najmłodszym czas w wolne popołudnia.
Dlaczego nauka przez zabawę?
Szkolne lekcje, to zazwyczaj 45 minut siedzenia w miejscu i słuchania monologu nauczyciela. To sprawia, że po pewnym czasie dziecko jest już tak znudzone, że nawet przestaje przyswajać informacje, które w innej sytuacji prawdopodobnie by je zainteresowały. Zauważają to coraz częściej placówki edukacyjne, które nie boją się zmian; i tak na przykład warsztaty programowania dla dzieci czy zajęcia dla małego chemika, nie są w nich suchymi wykładami. To pełen zabawy, kolorów i przygody czas. Podczas zabawy dziecko nie potrzebuje dodatkowej motywacji, aby zanurzyć się w niej bez reszty. Zabawa to także rozrywka, podczas której dziecko może odreagować stres, zrelaksować się, skupić.
Nauka przez zabawę to także wszechstronny rozwój w tym:
• myślenie analityczne,
• rozwój umiejętności społecznych i nauka współpracy,
• kształtowanie empatii i inteligencji emocjonalnej,
• poznanie podstawowych praw fizyki, chemii, logiki,
• pobudzanie wyobraźni i kreatywności,
• rozwój psycho fizyczny i motoryczny.
Zabawa, a odkrywanie pasji.
Pasja, czy hobby w życiu dziecka jest niesamowicie ważnym elementem kształtowania jego charakteru, zainteresowań i zdobywania doświadczenia na wielu płaszczyznach, które mogą być nieocenione w przyszłości. Odpowiednie podejście do odkrywania przez dziecko pasji sprawi, że odnajdą to, co rzeczywiście kochają robić, co przynosi im radość, wzmacnia ich poczucie wartości i potrzebę dalszego rozwoju. Do pasji nie da się zmusić, dziecko musi samo chcieć coś robić, głównie powołując się na wewnętrzne poczucie tego, iż dane zajęcie daje mu radość. A to najłatwiej uzyskać właśnie przez dobrą zabawę, która jest także pochwalona przez starszych i dopingowana przez ogólną świadomość społeczną.
Kodowanie jak zacząć?
Warsztaty kodowania dla dzieci jawią się w ostatnim czasie jako zajęcia idealne. Sama tematyka tego typu zajęć dodatkowych jest czymś co fascynuje i pociąga dzisiejsze najmłodsze pokolenie. Ponadto są to zajęcia niezwykle rozwijające pod wieloma względami. Uczą one dzieci czy nastolatków podstaw nauk ścisłych, umiejętności i zachowań, które przydadzą się im w przyszłym życiu prywatnym zawodowym czy edukacyjnym. Należy pamiętać także o tym, że warsztaty programowania dla dzieci nie są wypełniaczem czasu same dla siebie. Umiejętności zdobywane na tego zajęciach dają jedna z najlepszych szans na to, aby nasza pociecha mogła mieć wymarzony i bardzo potrzebny zawód w przyszłości.
Chcesz poznać inne powiązane fakty? Zapraszamy:
2 Comments on “Nauka przez zabawę. Puste hasło czy najlepsza opcja?”
Pomysł świetny – niestety nie każde dziecko myśli analitycznie i rozumie pojęcie algorytmu.
Dobrze przeprowadzone zajęcia świetnie ukierunkowują młody, chłonny umysł i pokazują, że takie cechy to coś, co potrafi każdy, tylko niekoniecznie tak to nazywa ;).